A prémium best seller – BMW X5 xDrive50e
Ha 2023, akkor továbbra is SUV, ha BMW, akkor X5, ha pedig meghajtás, akkor plug-in hybrid, azaz PHEV. Nagyjából ez írja le továbbra is a preferencia sorrendet manapság. Mondhatnánk, hogy véletlen, de egyáltalán nem az és nem is szerencse dolga. A BMW X5 egy fantasztikus autó és egycsapásra meggyőz mindenkit, aki kipróbálja. Többek között ezeknek az állításoknak szerettem volna utánajárni a teszthét alatt.
Szinte kizárólag legekről, kiemelkedő értékesítési eredményekről lehet beszélni a BMW X5 kapcsán, hiszen ahogyan 2023 év elején beszámoltunk róla, ez a típus lett 2022 húzó modellje a BMW-nél. Aztán a 2023 sem telt másképpen, miközben a BMW magabiztosan vette át a vezető szerepet a presztízsmárkáknál, az X5 helyzete sem változott, továbbra is a legnagyobb eladásokat produkálta a modellportfólióban. Miután már 2019 óta van velünk ez a széria, nem okozott meglepetést, hogy a márka meglépte a kötelező köröket és modellfrissítette az X5-öt.
Meglátásom szerint jó érzékkel nyúltak hozzá és a márkán belüli „tömegterméknek” számító X5 esetében nélkülözték az extravagáns megoldásokat. A hűtőmaszk esetében, amely szerintem már egyfajta polgárpukkasztó fétis a bajor márka esetében, nem keveredtek túlzásokba, sőt, sokkal inkább egy visszafogott vonalvezetésű vesepárost helyeztek el az autó orrán. Ezt egészíti ki a keskenyebb fényszórópár, amely önmagában is kifejezetten szépre sikerült. Mutatósak a kifelé mutató háromszögek, amelyek indexelés során akár sokkal informatívabbaknak is tekinthetőek, hiszen mint egy terelőfény, jelölik a mozgás irányát. A lökhárítók is mások lettek, amelyek talán kevésbé agresszívek, inkább elegáns vonalakat kaptak.
Az elmúlt időszakban járt nálunk X6-os, illetve a csillagos versenytárs azonos méretű coupé modellje is. Különös tapasztalat volt, hogy mennyire más a környezetre gyakorolt hatása a lecsapott tetejű változatoknak. Amennyire az X6, vagy a GLE Coupé a kivagyiság, a feltűnőség szimbóluma, annyira nem volt ez tapasztalható az X5 esetében. A lényegében azonos X5 sokkal jobban egy családi nagyautó, hagyományos városi terepjáró pozícióban maradt. Nyilván van olyan ember, akinek előny, van, akinek hátrány, de az egyértelműen bizonyossá vált, hogy a B oszloptól lefelé ívelő tetősík mennyire megváltoztatja a környezetünk véleményét arról a szimbólumról, amelyet vezetünk. Őszintén szólva én élveztem, hogy ugyanazt kapom, de kevésbé néznek „úgy” meg az utakon.
Ha már a Mercedes GLE szóba jött és pont úgy alakult, hogy egyikből a másikba ültem át (és éreztem, hogy mennyire „szerencsétlen” életem van), megosztok pár érdekes tapasztalatot a két autóról, melyek direkt összehasonlításába azért nem mennék bele, mert teljesen más motorizáltságú és mint említettem, formavilágú autóról volt szó. Az viszont érdekes tény, hogy hiába jött a GLE az AMG sorozatból, a villanyosított X5 jobban ment. A csillagos márka SUV-ja egyértelműen mutatósabb beltérrel rendelkezett, sőt szerintem a Merci infotainement rendszere, ha lehet egy hajszálnyival jobb, mint a BMW-jé, ami miatt szomorkodtam egy sort az elején a váltáskor. De a legvégén azt kell mondjam, hogy az X5 sokkal jobban magával ragadott és jobban sirattam az elváláskor. Ennek pedig két fontos oka volt. Az egyik talán kevésbé releváns ezen típusok vásárlóközönségének, hiszen a BMW X5 50e is 50 millió forintba került, alig néhány millióval kevesebbe, mint a GLE Coupé. Ez pedig a fogyasztás. A plug-in hybrid BMW, köszönhetően a legalább 70 kilométeres, valós elektromosan megtehető hatótávjának (gyári adat szerint 100km a hatótávolság) és egyébként a takarékosabb hathengeres benzinmotornak könnyedén 8 literes átlaggal, vagy még az alatt is képes közlekedni. Ezzel szemben a - Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé úgy szívott be magába 12-14 litert, hogy szinte észre sem vettem. Pedig az X5 xDrive50E közel két mázsával nehezebb az akupack miatt, hiszen 2,5 tonnás.
A komoly elektromos hatótávolság természetesen annak köszönhető, hogy bruttó 29,5, nettó 25,7kWh kapacitású akkumulátorral rendelkezik a BMW. Természetesen, ha abból az irányból közelítjük meg, hogy hatékony-e ez a mennyiségű elektromos áramfogyasztás, akkor egyértelmű, hogy nem a válasz. De tekintsük úgy, hogy ennek költsége jellemzően vagy az otthoni villanyórát terheli, napelemről érkezik vagy bármilyen olcsó forrásból. Ha így teszünk és nem autópályás gyorstöltési költséggel számoljuk a wattokat, akkor mindenképpen jobban megéri vele közlekedni.
Ami talán ennél is fontosabb, hogy az X5 vezetési élménye sokkal előrébb van a GLE-nél.
Az X5 4922mm hosszú és 2 centivel szélesebb, mint 2 méter. Magassága 1745mm, a tengelytáv pedig 25mm híján 3 méteres. A robosztus termete ellenére, amely minimálisan tér el a versenytársétól, játszi könnyedséggel manőverezhető. Egycsapásra érzi az ember, hogy hol vannak a hatalmas bakancsnak a határai, meddig és hogyan lehet vele manőverezni. A vezetési élmény szinte teljesen személyautós. Éppen ezért bármilyen vezetési szituációban könnyebben érzi a lehetőségeit a vezetője. Az ilyen méretű SUV-ok esetében sok esetben nagyon nehéz eldönteni, hogy egy luxus kivitelű teherautót vezetünk vagy pedig személygépkocsit. Az X5 esetében ez nem kérdés. Az üléspozíció, ahogyan érezzük a kocsit,t semmi különbséget nem ad egy szedánhoz képest, természetesen azzal az extrával, hogy jóval magasabban ülünk benne.
A belső térről még néhány szót ejtenék, mielőtt a meghajtásról bővebben. A műszerfal a mostani BMW modellek hagyományait követve megkapta a hatalmas ívelt digitális műszeregységet, amelynek bal oldali része maga a műszerfal, a középső rész pedig az érintőképernyős infotainement egység. Ez utóbbi a középkonzolon elhelyezett gyönyörűséges tekerőkristállyal is vezérelhető. Úgy gondolom, hogy ez egy kiváló rendszer, megfelelően logikus felépítéssel és tűéles, szép grafikával. Szerintem kicsit az ikonok száma kezd túlsokasodni, így első használatkor még ijesztő is lehet, de gyorsan meg lehet szokni a használatát. A telefon párosítása valami érthetetlen okból kifolyólag nem megy túl gyorsan a BMW-k esetében, ez talán az egyetlen hosszabb távon is idegesítő része a teljes rendszernek. El-el veszíti néha a vezetéknélküli kapcsolatot.
A BMW teljes belső tere tökéletes, visszafogott luxust áraszt. Kiváló minőségű anyagokkal, pazar minőségű bőrrel bevont szuperkényelmes ülésekkel várja utazóit a hatalmas BMW SUV. A kényelem nemcsak az első ülésen helyet foglalók sajátja, a hátsó ülések is kényelmesek, fűthetőek, továbbá hibátlan itt is a fej és a lábtér. Mindenhol vannak USB kimenetek, pakolásra alkalmas rekeszek, zsebek.
Az X5 csomagtere 500 literes alaphelyzetben, amely nem számít nagynak a kategóriában, de kellőképpen méretes ahhoz, hogy bármi beleférjen. Az elektromos töltőkábelek a csomagér alsó rekeszében kényelmesen elférnek. Lehajtott hátsó ülésekkel 1720 literig bővíthető a tér. Szintén szimpatikus megoldás, hogy az alsó részét a csomagtérajtónak nem kell feltétlenül lenyitni. Így a távolabbi részhez könnyebben hozzá lehet férni, ha pedig szükséges, akkor az alsó rész lenyitásával teljesen egysíkba kerül a nyílás a raktérrel.
Ahogyan korábban írtam, az X5 PHEV változatát teszteltük, amely egyesíti a benzines és elektromos motorok csupa jó tulajdonságait. A rendszerhez egy 6 hengeres 3 ezer köbcentis benzinmotor csatlakozik 313 lóerővel és 450Nm maximális forgatónyomatékkal, továbbá egy elektromotor, amelynek teljesítménye 197 lóerő és 280Nm a nyomatéka. A két motor együttesen 489 lóerő leadására képes 700Nm nyomaték mellett, amely lehetőséget ad arra, hogy a hatalmas autó 4,8 másodperc alatt érje el a 100km/h sebességet álló helyzetből. Villámtöltésre ugyan nem képes az autó, de 7,5kW maximális AC töltési teljesítményt tud felvenni az autó, így 4,5 óra az elméleti feltöltési idő. Otthoni töltés esetén a töltő 3,7kW-ot tud felvenni, így egy éjszaka alatt itt is fel tudjuk kényelmesen tölteni az autót.
Háromféle vezetési módot választhatunk: Sport, Normál és elektromos. Utóbbival akár 140km/h sebességgel is haladhatunk, de természetesen ilyen tempó mellett ne számítsunk extra alacsony elektromos fogyasztásra. Autópálya használatnál nagy segítséget nyújt a fokozatválasztó mellett elhelyezett akkumulátor kímélő gomb, amely azonnal tudja aktiválni azt a funkciót, hogy ne fogyasszon a rendszer egyáltalán áramot. Városi használatban az elektromos közlekedésnek sokkal több értelme van, érdemes oda tartalékolni.
Az X5 soha nem volt olcsó autó, de minősége, kényelme, széles körű funkcionalitása kiemeli a versenytársai közül. Nem csodálkozom azon, hogy a fogyasztók nagytöbbsége ezt a modellt választja. A PHEV meghajtással pedig ideális társ lehet azok számára, akiknek fontos az, hogy a városban károsanyag kibocsájtás nélkül, gazdaságosan közlekedjenek. Engem az X5 50e megvett, már csak az hiányzik, hogy én is meg tudjam egyszer venni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez