A pénz nem boldogít? Mercedes-Benz G580 Edition ONE teszt
A mondás szerint a pénz önmagában nem boldogít – de ha van belőle elég, vehetsz egy Mercedes-Benz G580 Edition ONE-t, és garantáltan közelebb kerülsz a boldogsághoz. Ez az autó nem csak vezetési élményével, hanem már a puszta látványával is magával ragad. Akár a volán mögött ülsz, akár csak mellette állsz, könnyen úgy érezheted, hogy az ikonikus jármű birtoklása valóban megéri az árát.
Ha már a boldogságról beszélünk, gyermekkorunkban valóban felhőtlenül boldogok tudtunk lenni. A G osztály vonalvezetése egy igazán egyszerű, gyermekek által rajzolt terepjáró formájára emlékeztet. Az ikon titka talán ebben rejlik. Szinte mindenkiből előhozza a gyermekkori felhőtlen boldogságot és a tárgyak birtoklása iránti vágyat. Az érzés teljességgel unisex, hiszen ez a forma mind a nőknek, mind a férfiaknak egyformán elcsavarja a fejét. Rengeteg hölgy ismerősöm rajong érte, holott ez nem egy nőies darab. Pont olyan, mint egy hatalmas játékautó. Akinek ilyen játéka van, az a legmenőbb a játszótéren!
Forma: Egy szikla, amit az idő sem koptatott el
A G-osztály kockaformáját az elmúlt évtizedek finoman alakították, akárcsak a természet a legnagyobb sziklatömbök éleit. Az 1979-es bemutató óta eltelt 45 év alatt az autó sziluettje csak minimálisan változott – és ez így van jól. A 2018-as teljes újratervezés során ugyan néhány modern divathullám koptatta a vonalakat, és az elektromos verzió aerodinamikai igényei is módosítottak rajta, de a lényeg a sziluett érintetlen maradt. A Mercedes-Benz új szlogenje, a „Stronger than Time” (Erősebb az időnél), tökéletesen illik ehhez a kősziklaként álló ikonhoz. Ez az autó egyszerűen kortalan – és éppen ezért hiba lenne komolyabban hozzányúlni a dizájnhoz.
Észérvek? Ugyan!
Fontos leszögezni, hogy a G580-as, bár elektromos meghajtást kapott, nem egy tipikus elektromos autó. Ne is keressünk benne semmiféle racionalitást, mert nincs is. Ész érvekkel megmagyarázhatatlan döntés egy G-osztály megvásárlása. Még ennél is nehezebb érveket állítani egy elektromos verzió mellé. Itt jön elő belőlünk a gyermeki lélek, és amennyiben ez egy komoly egzisztenciával párosul, előtörnek a pusztán ösztönös érzelmek: AKAROM, KELL. Amit a sok tízmillió forint elköltéséért kapunk (a konkrét tesztautó esetében több mint 80.000.000 Ft), az nem akármi: a legnagyobb közúti presztízs! A feltűnés garantált. A G osztály még sötét színekben is kitűnik a forgalomból, mágnesként vonzza a tekinteteket formájának és méretének köszönhetően. A tesztautó csodálatos selyemfényű, kék színe ezt az értéket sokszorosára emeli. Aki bele szeretne olvadni a tömegbe, véletlenül se vegyen hasonlót.
Belső tér: Luxus a maximumon
Az Edition ONE csomag az 57 milliós alapáron felül több mint 20 millió forintnyi extrát tartalmaz. A beltér egyszerre modern és exkluzív. A kedvencem a két első, aktív oldaltartásos ülés, amelyek masszázsfunkcióval is rendelkeznek – még az ülőlapban is találhatóak aktív masszírozó elemek! A bőrborítás kiváló minőségű, fekete-szürke kombináció, amelyet kék cérna és kék betétes karbonfelületek tesznek még elegánsabbá. A Burmester térhatású hangrendszer pedig igazán egyedülálló audió élményt nyújt. Dicséret illeti a tervezőket, amiért nem erőltették bele az MBUX legnagyobb kijelzőit. A két egyenként 12,3 hüvelykes képernyő pont elég a klasszikus hangulat és a modern technika egyensúlyának fenntartásához. A hátsó üléssorban 1,5 milliós extraként rendelhető első ülések háttámlájára szerelt monitorok gondoskodnak az itt utazók vizuális szórakoztatásáról. Zárójelben jegyzem meg, hogy én ezt az extra listán biztosan nem ikszelném be, mert ha az elől ülők kényelembe helyezik, magukat kellemetlen közelségbe kerülnek a monitorok a hátsó utasok arcához valamint a hátsó teret is szűkítik.
Vezetési élmény: Szentségtörés? Inkább forradalom.
Be kell valljam, kezdetben erős előítéleteim voltak az elektromos G-osztállyal szemben. Szentségtörésnek éreztem, hogy a legendás típus villanyhajtást kap. Azt gondoltam, hogy az elektromos verzió elvesz a G igazi karakteréből. De tévedtem. A magyarországi sajtóbemutatón, amikor először ültem a volán mögé, minden kétségem elszállt. Az elektromos G egyszerűen zseniális. Az autó hajtáslánca professzionális mérnöki munka: négy villanymotor (kerekenként egy-egy), egy nettó 116 kWh-s akkumulátor csomag és a motorokra szerelt felezőváltók gondoskodnak arról, hogy a terepképességek még a hagyományos meghajtású verziókat is felülmúlják. A villanymotorok precízen szabályozható nyomatéka tökéletes terepképességeket biztosít, a hatalmas akkumulátorcsomag pedig az autó súlypontját is alacsonyabban tartja, mint a hagyományos modelleknél. A dinamika egyszerűen lenyűgöző: gyorsuláskor sportautókat megszégyenítő teljesítményt nyújt, kanyarban pedig olyan, mintha, kis túlzással egy gokartot vezetnénk – mindezt egy 3085 kg-os óriástól!
A valóság ára
Természetesen a csúcsdinamikának ára van: a G580-as átlagfogyasztása vegyes használatban 0°C átlaghőmérsékleten 47 kWh/100 km, ami nagyjából a duplája egy átlagos villanyautó fogyasztásának. A töltési idő sem elhanyagolható: a 30%-ról 80%-ra töltés általában 35-40 percet vett igénybe az elérhető legnagyobb teljesítményű (300-350kW) töltőoszlopokon. Az itt vételezett elektronok árát 100-as benzinre átszámítva 20 liter/100km körüli fogyasztási érték jönne ki. Az autó mellé kapott Mercedes Benz Me Charge kártyával az általunk tesztelt összes szolgáltató (Shell, MVM, Ionity és TEA) oszlopait zökkenőmentesen tudtuk használni, ami nagyon komfortossá varázsolta a töltések indítását.
Összegzés: A pénz talán nem boldogít, de a G580 közel visz hozzá
A Mercedes-Benz G580 a klasszikus ikon modern interpretációja, amely semmit sem veszített eredeti karakteréből. Sőt, bizonyos pontokon még többet is nyújt, mint elődei. Az ára miatt kevesek számára elérhető, de egy biztos: a G-osztály továbbra is az egyik legvágyottabb autó, amely évtizedek óta szinte változatlan formavilágával szimbolizálja a luxust, időtállóságot és az extrém terepképességeket. Ha a pénz nem is boldogít, egy G580 biztosan széles mosolyt csalna az arcomra – és valószínűleg ezzel nem vagyok egyedül.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez