A nyugalom szigete – Range Rover Sport PHEV Autobiography
Csak néhány hónap telt el azóta, hogy bemutatták az új Range Rovert – a legnagyobbat mind közül – és máris körünkben köszönthetjük az eggyel kisebbet, a Range Rover Sportot. Hogy mi számít kicsinek és mi nagynak, erről bizonyára megoszlanak a nézetek, de fehér európai férfiként állítom, hogy a Range Rover Sport bizony nagy, méghozzá nagyon nagy! És nem utolsó sorban gyönyörű. De mit tud még ez a különleges szerkezet?
Ha valaki a brit elegancia stílusjegyeivel szeretné magát fémjelezni amikor megjelenik valahol autóval és még néhány millió hiányzik a költségvetéséből, esetleg a nagytestvér (melynek tesztje itt olvasható) túlságosan konzervatív a számára, vagy a garázs otthon úgy lett tervezve, hogy 5 méter felett sajnos már nem fér el semmi, akkor a Range Rover Sport lesz a legjobb választás.
A harmadik generációs Sport épphogy 5 méter alatti méretével (4946mm) és 2 méteres szélességével impozáns és különleges megjelenést biztosít. Sőt, külön érdekes, hogy csomagtere nagyobb is, mint a legnagyobb változaté, 835 literes.
Az autó nevében szereplő Sport szó, nomen est omen, megjelenik néhány külső karosszéria elemben, de mondhatjuk azt is, hogy a teljes Range Rover formavilág sportosabbra lett tervezve ennél a modellnél. A hátsó és az első fényszórók rendkívül keskenyek, mindenféle túllógástól mentesek. Az óriási légbeömlők, a mutatós első lökhárítók elől és a krómkeretes masszív kipufogóvégek fokozzák a látványt. A karosszéria egyenes vonalai az autó frontrészénél és a hátulján is szépen ívelnek. A tetőív hátrafelé haladva lefelé ível és egy hatalmas spoilerban végződik. Ez elsőre fel sem tűnt, annyira része az autónak, de amikor mostam a kocsit vettem észre, hogy milyen jelentősen nyúlik túl a karosszérián. Ez alatt rejtették el a hátsó ablaktörlőt. Az ajtókilincsek is rejtettek, csak akkor bújnak ki a helyükről, ha az ajtókat kinyitjuk.
Különlegessé teszi az autót oldalról az, hogy az ablakkeretek egyáltalán nem látszódnak, szinte belefolyik az ablak alatti, esetünkben vörös fényezésű karosszéria az ablakoktól kezdődő fekete/sötét felületbe. Ettől látványban teljesen elválik az alsó fényezés a felső rész sötét, illetve fekete színétől. Lebegő hatású a teljes tetősík. A kerekek hatalmasak. Alapkivitelben 20”-től indul a méret és 23 -ig rendelhető. A tesztelt Autobiography felszereltség 22-es cipőket kapott. Különleges még az autó tetején elhelyezett dupla cápauszony. Az egyik az antenna, a másik pedig a belső visszapillantó kameráját rejti.
A Range Rover a kiváltságosok autója, így nem is meglepő, hogy a belső tér egyszóval is kifejezhető: parádés. Talán egy hajszálnyival kevésbé prémium, mint a nagytestvér esetében, hiszen van olyan négyzetcentiméter, ahol keményebb műanyagot találunk. De ez csak akkor észrevehető, ha akkurátusan elkezdünk kopogtatni (valljuk be ez nem életszerű). Ami feltűnik, az a pazar bőrözés, a tömérdek digitális felület, a semmihez sem hasonlítható, márkára jellemző dizájnelemek és térkialakítás. Számtalan pakolási lehetőség, USB, szivargyújtó és HDMI kimenetek teszik az autót kényelmessé és modernné. Az ülőfelületek elképesztően kényelmesek, masszázs funkcióval ellátottak elől és végtelen irányban állíthatóak, testre szabhatóak. A középső nagy könyöklő mellett találunk egy felhajtható kisebbet is, amely képes kitölteni azt a keskeny rést, amely az ülés és a középső könyöklő között van. Ez egy rendkívül kényelmes funkció hosszútávú utazáskor. Gyakori ki-be szállás esetén kényelmetlen, mert nem férünk tőle hozzá a biztonsági öv kapcsolójához. A könyöklőben egyébként hűtő, többszintű rakodórekesz rendszer található.
A hátsó utasoknak sem lehet okuk panaszra, egyrészt ők is kaptak két méretes képernyőt, továbbá a hátsó ülések is elektromosan állíthatóak, klimatizálhatóak.
A telefonunkat vezeték nélkül is csatlakoztathatjuk az ívelt, 13”-es központi kijelzőhöz, amelyen egy kiváló infotainement rendszer működik. Az íveltsége miatt a fény nem tükröződik vissza, így minden esetben jól látható a kristálytiszta, tűéles felbontású grafika. Nem lehetett könnyű dolga az informatikusoknak, hogy olyan rendszert tervezzenek, ahol logikus módon és gyorsan elérhető legyen az a tömérdek funkció, amelyet a Range Rover Sportba elhelyeztek.
Nem emeltem ki megfelelő komolysággal, hogy ebben az autóban minden megtalálható, amely a mai modern autógyártás során elérhető, mint kényelmi vagy biztonsági extra.
Ennek az arzenálnak a megjelenítésén, kezelésén túl érhetjük el a Range terepképességeinek bemutatását, beállítását megjelenítő felületeket. Ez utóbbi pedig nem lehetett könnyű feladat, mert a Range Rover Sport nem egy crossover, hanem egy ízig-vérig terepjáró. Beállíthatunk rajta rengeteg terepviszonynak megfelelő programot, kapcsolható az első és a hátsó differenciálmű, automatikusan érzékeli a gázló magasságot. Egyszóval egy olyan járműről van szó, ahol teljesen mindegy, hogy milyen útfelület van alattunk, biztosak lehetünk benne, hogy a célunkat elérjük. Erről pedig a központi kijelző hűen tájékoztat, illetve biztosítja a teljes értékű vezérlést.
A Range Rover Sport minden zajt, úthibát ügyesen elrejt, feldolgoz és úgy old meg, hogy a vezető ne kerüljön véletlenül sem stresszbe. Légrugózást, hátsókerék kormányzást is kapunk az autóba, hogy teljes legyen a kényelem és a biztonság. A méretes autóval így a fordulókör is relatív kicsi – 11 méter. Hát többek között ezért kell ezért az autóért 69 millió forintot kifizetni. De még mit is rejt magában ez a 2,8 tonnás monstrum?
A Range Sport választható meghajtásai közül tesztautónk az egyik legjobbal rendelkezett a kínálatból. Az tesztelt 510 lóerős plug-in hybrid motoron kívül vannak „gyengébbek” is a kínálatban, már amennyiben a hathengeres háromezres mild-hybrid dízelt 300 vagy 350 lóerővel, a szintén hathengeres háromezres mild-hybrid benzinest 400 lóerővel, esetleg a kisebb plug-int 440 lóerővel gyengébbnek hívjuk. De ahogyan a méret is, a teljesítmény is relatív. Egy biztos, a tesztelt 510 lóerő az előbbieknél erősebb, de nem a legerősebb. A kínálatot egy 4,4 literes V8-as zárja 530 lóerős teljesítménnyel.
Tesztautónk tehát egy zöldrendszámos plug-in hybrid meghajtású modell, amelynek rendszere egy V6-os háromezres turbó benzinmotorból és egy villanymotorból állt. Előbbi 400, utóbbi 143 lóerős teljesítményre képes önmagában. Ezek együttes összteljesítménye hozza az imént említett lóerőt és összesen 700Nm nyomaték mellett. Ehhez persze az akkumulátornak töltött állapodban kell lennie (a zöld rendszám is ezért került az autóra). A különlegessége ennek a guruló palotának és némi magyarázatot is ad a döbbenetes össztömegnek – még egyszer le kell írjam 2,8 tonna -, hogy összesen 31,8kW kapacitású akkumulátor csomaggal rendelkezik (szerintem, ha jól körbe nézünk nem egy, tisztán elektromos használt autónak is hasonló az aksi mérete). Ezzel a kapacitással pedig 100 km feletti tisztán elektromos hatótávolságra képes. Tesztünk alatt meglepően hideg időjárás volt, ami nyilván negatívan hat a hatótávolságra, de még így is 80 kilométer felett tudtunk így közlekedni vele. Ez persze hatékonyság szempontjából borzasztó rossz, de ha a költségektől eltekintünk, akkor arra tökéletes, hogy a napi átlagos használatot közvetlen károsanyag kibocsájtás nélkül tegyük meg.
A teljesítménynek hála, 5,4 másodperc alatt képes a hatalmas kasznit 0-ról 100-ra gyorsítani az autó. A fantasztikus gyorsulási adat, az irgalmatlan teljesítmény és a sportos megjelenés ellenére a Range Rover Sportot én nem tekintem sportautónak, vagy sportos autónak. Egyszerűen azért, mert meggyőződésem, hogy ez az autó nem ezt a célt szolgálja. Képes mindezekre, de aki sport terepjárót akar venni, talál ennél jobbat erre a célra, ahol az ereibe több adrenalint tud pumpálni. A Range Sport egy borzasztóan elegáns autó, lenyűgöző stílusa olyan, mint amikor öltönyben, vagy sokkal inkább szmokingban közlekedünk. Lemehetünk ugyan a sportpályára ebben a szerelésben és valószínűleg le fogjuk tudni futni az ottlévők jelentős többségét, de ennél sokkal jobb érzés, hogy csak tudjuk, hogy megtehetjük, de mi arisztokrata nyugalommal szemlélődünk.
Amikor a Range Roverrel jártam, egyszerűen nem az jutott az eszembe, hogy tapossam a gázpedált. Kellő magasságban élveztem az utat és az autó puszta megjelenésével váltam ki a tömegből. Ez utóbbit persze fokozta a felűnő szín, de biztos vagyok benne, hogy enélkül is ugyanezt éreztem volna. A zaj nélküli közlekedés és a mindenen való felülemelkedés az, ami a Range Rover Sportot azzá teszi, ami. A számos apró részlete teszi különlegessé, mássá.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez