A népszerűség megvásárolható?
Népszerűnek lenni a legtöbb ember álma. A népszerű ember fényt hordoz magával. Ha tehetik, barátságot szőnek vele és mohón keresik a társaságát. Szóval hasznos dolog. De mi okozza? Külső, neveltetés, genetika vagy pénz? Esetleg mindez együtt?
Népszerű vezéregyéniségek mindig is voltak, vannak és lesznek. A társadalom igényli, hát kitermeli magának. A macera ott kezdődik, hogy az individualizmus századában felértékelődött az ego, és a mérleg átbillent.
Ma mindenki szép, sikeres, gazdag és feltűnő szeretne lenni, de minden áron. Ilyenkor születik a celebek, a felszínes csillogás és az érdekházasságok illúziója. A külcsín sokkal fontosabbá vált, mint a belső értékek. Mert az átlagos nem tűnik fel és nem rí ki, hanem észrevétlenül beleolvad a mindennapok sablonjai közé. A vonzó külsővel rendelkező emberek több előnyt élveznek – ezt a pszichológia már réges-rég bebizonyította. A nyitottság és a vonzó külső azonban még mindig nem növeli maximálisra a népszerűségi mutatót. Az önmegvalósítás korában eljutottunk odáig, hogy nagyon sokan úgy gondolják, a tárgyaink határoznak meg minket. Egyszerűen túl sok időt és energiát igényelne mindenkit kiismerni a rohanó hétköznapokban, de így egy futó pillantással az utcán (és persze a neten) bárkiről részletes képet kaphatunk.
Tudjuk, kinek hány okostelója, laptopja, tabletje van. Tudjuk, hogy almás kütyüket használ-e vagy beéri-e egy olcsóbb verzióval – szóval a márkák is fontos jelentést hordoznak. Sokan ezzel vannak elfoglalva, miközben a világ legnagyobb részén mélyszegénység uralkodik. És mégis minek a tablet, ha van egy gépünk, a telefonunk pedig akkora, hogy nem fér el a farzsebünkben? Sokan elgondolkoznak, aztán fogcsikorgatva, de végül mindig összespórolnak a legújabb darabra. Mert másnak is az van, mert be kell illeszkedni. Megszoksz, vagy megszöksz – de akkor vállald a következményeket. Kár, hogy sokszor könnyebb valakit kirekeszteni, mint megérteni a másmilyenségének okát. Beszereztél egy menő mobilt, de kínais göncökben jársz? Ezen a legkönnyebb segíteni. A turkálók, outletek és fast fashion boltok telis-tele vannak divatos, de olcsó ruhákkal. Hiába vérciki az a hamisított Louis Vuitton pincsitáska, de azért miért ne, ha már másnak is olyan van. Aztán jöhet a méregdrága óra, cipő, autó. A menő fesztiválok, az elit egyetem (akkor is, ha éppen cukrász szeretnél lenni), és előbb-utóbb azt veszed észre, hogy olyan életet élsz, mint mindenki más, de semmivel sem tűnsz ki. És baromi rosszul érzed magad.
A csalódottságot pedig enyhíteni kell. Egyre többször. Jöhet egy új száj, új cicik, tökéletes alak, tökéletes fogsor, tökéletes pasi. Sokan úgy bánnak a testükkel és a kapcsolataikkal, mintha az is lecserélhető, feltuningolható árucikk lenne. Persze nem mindenki engedheti meg magának ezt az életformát. Lopnak, csalnak, prostituálódnak –csak azért, hogy minderre futja. És ezzel mi a baj? Csak annyi, hogy ezek mind múlandó dolgok. Ezektől senki nem emelkedik ki a tömegből, csupán egy réteg igényeihez alkalmazkodik. A felszín mögé hatolva egyszerre nyilvánvalóvá lesz, hogy csak egy szánalmas tébolydai jelenet bonyolódik, és mindez múlandó. Mert ami egyszer divatba jön, az el is tűnik valamikor.
Helle Robertina
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez