A modern kor szülötte – Hyundai Tucson Hybrid
Talán kevesen tudják, hogy a Hyundai egy összetett szó, melynek jelentése modern korszak vagy modern idő. Talán sosem volt ennyire igaz a márka egyetlen modelljére sem ez a kifejezés, mint az új Hyundai Tucsonra. Kívül-belül forradalmi módon megújult a negyedik generációra és az átlagos megjelenésű családi SUV-ből, egycsapásra a kategória egyik legfeltűnőbb, legmenőbb járműve lett.
Teljesen véletlenül, egymást követő héten teszteltem a KIA egy kategóriával nagyobb Sorentoját, majd most Tucsont. Bár eredeti céljam között nem szerepelt, hogy összehasonlítsam a két rokont, de ha már így hozta a sors, muszáj, hogy egy-két összevetést tegyek. Például nagyon fontos körülmény, hogy ugyanaz a hybrid erőforrás dolgozik a Hyundai-ban, mint a nálánál jóval nagyobb Sorentoban. A 230 lóerős hybrid, amelynél azt mondtuk, hogy remekül viszi az egyáltalán nem könnyű KIA-t, a Tucson esetében ez nyilvánvalóan fokozott élményt jelent, hiszen a Tucson nemcsak 30 centiméterrel rövidebb, de egészen pontosan 242 kg-mal könnyebb is annál, 1639kg.
Úgy gondolom, hogy méretei alapján sokkal inkább európai a Tucson. Erre gondolhattak a tervezők is, hiszen stílusjegyei sokkal közelebb állnak az itteni közízléshez, de erről később részletesebben is írni fogok.
Ami szerintem zseniális a KIA-Hyundai csoport részéről, az a két új modell bevezetése. A Tucson méretében ugyanis a KIA Sportage a házon belüli vetélytárs. Utóbbira viszont még körülbelül egy évet kell várni, hogy megérkezzen az új modell. Ugyanez a helyzet a Hyundai Santa Fe-vel, hiszen ebből is csak 2022-ben érkezik a frissítés. Egyszóval nem kannibalizálják el egymástól a piacokat, sőt a következő modellévben is várható mindkét márkánál újdonság. Úgy vélem, hogy ez üzletileg sokkal jobb megoldás, mint például a Porsche csoportnál, ahogy +/- egyszerre kapjuk meg az azonos építőkockákból készült típusokat az összes márka esetében.
De essen pár szó kizárólag a Tucsonról végre! A Tucson egy rendkívül karakteres, nagyon maszkulin megjelenést kapott ezzel az új típussal. Talán a legfeltűnőbb pontja a különleges front rész. A térhatású rendkívül domináns hűtőmaszk égköve a LED-es nappali fény, amely szinte beépül a háromszög mintásra rácsozott hűtőbe, mintha annak része lenne. A gyújtás felkapcsolásakor szárnyakat formáz a mintázata. Hasonló kialakítást korábban kizárólag koncepció autóknál láttam, nagyon egyedi, nagyon dögös.
A sík felületek, karakteres élek és törésvonalak a teljes autón végigvonulnak. Nem lehet olyan pontját mondani az autónak, amely ne lenne egyedi, különleges. Oldalról a szögletesre formázott műanyag borítású kerékívek és a tetővonal fölött végig ívelő fémcsík, amely a C oszlopnál kiszélesedik, teszik utánozhatatlanná.
A hátsó résznél sem fogyott el szerencsére a tervezők kreatív képzelőereje. A háromszög és rombusz formák játéka itt is folytatódik. Különleges a hátsó lámpa kialakítása. Ez is háromszögekből áll össze és hasonló mintázata van, mint a frontrésznek. Piros LED csík ível át a teljes csomagtér ajtón. Szokatlan, hogy az irányjelző nem a szokott helyen, hanem a lökhárítóban kapott helyet.
Az autóba ülve a teljesen digitális műszerfal és középre elhelyezett, szintén digitális középkonzol fogja meg először a tekintetünket. A teljes műszerfalon átívelő szellőzőrostélyok biztosítják, hogy a levegő sokkal kellemesebben áramoljon az utastérben. Az elrendezés és a forma pedig nagyban növeli az abszolút értékben is nagy térérzetet. A Sorentoval összehasonlítva ez a beltér kialakítás szintén sokkal európaibb, vizuálisan sokkal közelebb áll az itteni emberek ízléséhez.
Az otthonos hangulatról gondoskodik az is, hogy a kárpitozás a műszerfalon is végigvonul. Nem szokványos megoldás, bár találkozhatunk ilyennel más autókban is. Nekem egyébként kifejezetten tetszett. Szintén jó ötletnek tartom, hogy váltókarral nem foglalták a helyet az általunk is tesztelt automata váltós változatban. Nagyon jól kezelhető, ügyes megoldás, hogy gombok helyettesítik a hagyományos fokozatkapcsolót. Ami viszont kevésbé tetszett, hogy fizikális gombokkal ezen kívül nagyon kevéssel találkozunk az autó belterében. Tudom-tudom, hogy ettől lesz valami modern a Tesla óta, hogy kizárólag érintő panelek és érintő gombok vannak, de bizonyos helyeken ez kevésbé kényelmes, ráadásul odafigyelést igényel egy sima felületen való nyomkodás egy fizikálisan kiálló kapcsoló, csavaró vezérlése helyett. Szóval meglátásom, hogy nem is annyira biztonságos, illetve kényelmes.
A térkínálat és a pakolóhelyek száma elsőrendű. A különböző minőségű és anyagú felületek ügyesen vannak kombinálva, összességében jó minőségérzetet adnak. Ettől talán kivétel volt az egyébként kényelmes üléseken használt szövet minősége. A műszáltól csillogó kárpitozás talán túlságosan „olcsó” hatású az egész autó által adott benyomáshoz képest.
A hátsó üléssor térkínálata is kiváló. Teljesen alkalmassá teszi az autót arra, hogy akár négy felnőtt hosszabb távra is utazzon az autóval. Ezt támogatja a remek méretű csomagtér. A kétszintű csomagtér teljes befogadóképessége 626 liter, amely nagyon jónak számít.
A hybrid hajtásról, amely az üzemmód kapcsoló segítségével több vezetési stílus választására ad lehetőséget, az már elhangzott, hogy több, mint remekül viszi a karosszériát. 8 másodperc alatt tudja a 100km/h-s sprintet, mindemellett pedig remekül fogyaszt. Tesztátlagunk 6,5 liter volt, de városi túlsúllyal könnyedén tud ennél lényegesen jobbat is, amikor többször lehet tisztán elektromotorra támaszkodva közlekedni. Ez utóbbinak, mármint az egyes motorok közötti váltást egyébként észrevehetetlenül végzi az autó. Kifejezetten nagyon csendes az egész autó, lényegesen halkabb, mint amit a hybrid üzemmódú autóktól megszoktunk. A csendet talán a kicsit túl érzékeny vezetéstámogató funkciók törik csak meg, amiből persze minden megtalálható az autóban. Sávtartó, vészfékező, holttérfigyelő stb. De ahogy a címből is kiderül, a Tucson a modern kor gyermeke, így ezek mind-mind el is várhatóak, hogy benne legyenek.
A Hyundai tömegmárkának van pozícionálva, de látható, kibontakozni látszik az a stratégia, hogy ezen márkák között a legfelső szegmensben legyen. A Tucson formai, belső design oldalon nagyrészt meg is érkezett erre a helyre. Kiválóan vezethető, remekbeszabott SUV-ot alkotott, amely már ott van az élmezőnyben.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez