A legvidámabb elektromos – VW ID. Buzz Pro
Általánosságban elmondható a Volkswagenről, hogy megbízható, jól összerakott, funkcionális, praktikus autókat gyárt. Azt viszont ritkán érezhetjük bennük, hogy valami megmagyarázhatatlan boldogságérzés is költözik belénk, ha ezt a márkát vezetjük. AZ ID. Buzzba sikerült az előbbieken túl ebből is egy csipetet belecsempészni. A tökéletes formatervezés legjobb példája, a retro korszakot visszahozó ID. Buzz.
Nem újdonság, hogy újragondolva megjelenik az utakon egy korábbi jól ismert modell. Gondoljunk csak a Fiat 500-ra, vagy a Minire. Sőt a VW New Beetle is ennek a sodrásnak volt egy kiváló terméke, amely két generációt megélve, sajnos 2019-re végleg kifutott. Így múltidéző jármű nélkül maradt a nagy múltra visszatekintő konszern. Persze mindenki tudta, hogy ez csak ideig-óráig lesz így, hiszen a Volkswagen T1 elektromos reinkarnációjáról már 2017-ben elkezdtek szivárogni a hírek. Az elképzelés egy csapásra új lendületet adott mindenki fantáziájának, hiszen emlékezzünk vissza, hány T1-es, T2-es került innentől kezdve a restaurátorok, autómegszállottak keze alá. Nem csoda, hiszen a generáció, akik számára a hatvanas, hetvenes évek még jelentett valamit, pontosan abba a korba jutott, hogy a vágyait meg is tudja valósítani. És bár nem volt könnyű, de Mi is találtunk egy, a tesztelt Buzz-nál pontosan 50 évvel korábbi Volkswagen T2-t.
Ez az autó a szabadság érzését, a hippikorszakot hozza el nekünk újra és mosolyra ívelő motorház teteje nem csak az utasoknak, hanem a környezetének is boldogság ad. Azokban a napokban, amikor ez a cuki kisbusz nálunk járt, képtelen voltam igazán mással foglalkozni, hiszen kifejezetten bájos formája és megjelenése bearanyozta a koratavaszi napjaimat.
Egyébként nem elhanyagolható szempont a formával kapcsolatban, hogy egy 4712mm hosszú és meglehetősen széles (1985mm) és közel 2 méter (1951mm) magasságú szekrényt mennyire zseniálisan formáltak meg, hogy ezekkel a jelzőkkel lehessen illetni. Bámulatos módon hozza a régi T1 formavilágát, miközben minden egyes pontja modern. Az arányok persze megváltoztak, hiszen az elektromos hajtásnak köszönhetően sokkal nagyobb tengelytáv lehetséges – 2989mm -, ergo a belső tér számottevően nagyobb.
Tehát ha a fotókon látható T2-vel hasonlítom össze, akkor 20cm-rel hosszabb és szélesebb az új, továbbá közel 60cm-rel nagyobb tengelytávval rendelkezik. A formai játék, a kiváló tervezés így érhető leginkább nyomon, hiszen szinte ugyanakkorának tűnik az ID. Buzz. Ez pedig azért érdekes, illetve fontos, mert megszokhattuk, hogy az újra feltámasztott modellek, lásd a bevezetőben írt példák, lényegesen nagyobbak és csak stílusukban követik a régi modellek szellemiségét. Az ID. Buzz ezzel szemben nem egy befogadhatatlan méretű retro jármű, hanem tökéletes folytatása a réginek.
Jelenleg kétféle karosszéria változat létezik. A most tesztelt Pro, amely 5 személy szállítására alkalmas és egy kishaszonjármű változat, amely az első ajtók mögött, lefalazott dobozzal rendelkezik. Azt hiszem már irigyelhetjük azokat a dolgozókat, akik a munkájukhoz ilyen járművet kapnak. Ha már szállítással kell foglalkozni, nem lehet ezt vidámabb módon megélni.
Már hivatalos az információ, hogy harmadik üléssorral is rendelhető lesz az ID. Buzz, méghozzá egy hosszított kivitelben. Ez alapján lesz 6, illetve hétüléses változat is. A hír egyébként nem meglepő, hiszen, ha a most tesztelt változatot vizsgáljuk, akkor látható, hogy a csomagér jobb és bal oldalán találunk pohártartót és könyöklőt is. A jelen változatban ez teljes mértékben funkció nélküli.
Ha pedig a funkció szóba került, érdemes ennél a fogalomnál megállni. Az ID. Buzz ugyanis nem egyszerűen csak egy szépre sikerült járgány. Sokrétű, rendkívül praktikus kisbusz. És talán ez a tulajdonsága, ami miatt maximálisan belopta magát a szívembe. Az esetek nagy többségében, ha jó formával találkozunk, akkor ez valamifajta kompromisszummal jár. Kisebb csomagtér, gyengébb térérzet, kényelmetlenségek, amelyek szinte minden egyes esetben abból következnek, hogy a formai terv és a praktikum nem tudnak kéz a kézben járni. Erre cáfol rá az ID. Buzz. Töméntelen sok pakolórekesz, jól beállítható és nagyon kényelmes ülések vannak a vezető környezetében. Az utasok szintén nem szenvednek hiányt semmiben. Mindenki talál USB csatlakozókat, pohártartókat, rekeszeket, ahová a holmiját elhelyezheti. A tágas beltér érzetet, amely egyébként valóban nagy, tovább erősítik a világos és vidám színek belül is. Ami talán egyedül hiányzott, az a panoráma üvegtető, amelyet a konfigurátorban sem találtam meg.
Az első ülések között egy hatalmas doboz található, amely mindenféle-fajta módon állítható. Benne számos rekesszel, kihajtható fakokkal, ahová rengeteg dolog elhelyezhető. Középen pohártartó található, amelynek elválasztó elemei vicces módon sörnyitóként és jégkaparóként is funkcionálnak.
Ellentétben a „klasszikus” változattal, a szélvédő nem teljesen merőleges, van egy minimális dőlésszöge, amelytől egyébként autósabb a forma. A kormánytól ez meglehetősen nagy távolságra került és talán ez az egyetlen apró pont, ahol a mutatós megjelenés, némi kényelmetlenséget okoz. Ugyanis a közlekedési lámpára, amennyiben nagyon magasan van, viszonylag kényelmetlen az ülésből rálátni. Persze ez egy egyszerű első kamerával megoldható (lásd Mercedes-ek esetében, ahol az infotainement automatikusan az első kameraképre vált, ha ilyen módon állunk), de egyelőre ez nem elérhető opció a Buzz esetében. Egyáltalán nem lepődnék meg rajta, ha ez is, mint az üvegtető, később az opciós lista része lesz.
Az viszont nagyon pozitív és a kényelmet óriási mértékben javítja, hogy a két első üléshez külön jobb és baloldali visszahajtható könyöklő is rendelhető. Kicsit hosszabb úton ez egy praktikus, jó megoldás.
Az infotainement teljes rendszere óriásit fejlődött az első ID.3 bevezetése óta. A műszerfal is több információ megjelenítésére képes, továbbá a középkonzolon elhelyezett hatalmas képernyő sebessége, megbízhatósága is rengeteget javult. Nem mondom, hogy kedvencem lett időközben a kizárólag tapogatható módon elérhető funkcionalitás, de egyrészről ebből a technikából kihozták a maximumot, másrészt valamelyest hozzászoktam. Utóbbi esetén nincs más választásom manapság, de bízom benne, hogy a közakarat vissza fogja hozni a következő generációk esetében a normálisan állítható hőmérséklet szabályozót, a tekerős hangerőgombot és a fizikális vészvillogó gombot. Ez nem az ID. Buzz elleni kritika, csupán az érzelem hozta ki belőle, amiből a Buzz-ban egyébként is több van az átlagnál.
Az ID. Buzz meghajtásáért egy darab villanymotor felel, amely a hátsó kereket hajtja. 204 lóerő a teljesítménye, 320Nm a nyomatéka. A teljesítményt egy nettó 77kWh kapacitású akkumulátorból meríti. A gyakorlatban ez egy átlagos, nem versenyüzemmódban működő elektromos autóénak felel meg. Papíron 145km/h a végsebessége, de megmondom őszintén, nem is vágytam volna nagyobb tempóra vele. És ez nem csak azért van, mert nem is szabad ennél gyorsabban menni, hanem azért, mert az ID. Buzz-zal való közlekedés arról szól, hogy élvezzük, hogy meg tudjuk élni a pillanatot, amelyet ez a jármű ad nekünk. Szerintem a WLTP szerinti hatótávolság csak laborkörülmények között lehetséges, de nyugodt tempóval, nem a végletek mentén autózva 20-22kW/100 kilométeres átlaggal számolhatjuk a fogyasztását, tehát 350 kilométeres hatótávra biztosan képes lesz. Mondjuk azt, hogy átlagos, vagy még az átlagnál jobb is ez a hatótávolság. Gyorstöltővel az elméleti maximum, amivel tölthető, az 170kW. Szerintem ez is csak laborban érhető el, mint az összes villanyautó esetében, de kimondható, hogy tisztességesen veszi fel a töltést.
Az élmény és a boldogság mindenképpen adott az ID. Buzz esetében. Az utolsó és talán legfontosabb kérdés, hogy melyik az a célcsoport, aki számára ez adott lesz? Ez utóbbit ugyanis az árcédula jelentősen befolyásolja. A tesztelt modell, ha nem is érte el, de megközelítette a 40 milliós vételárat. Az árlista jelenleg 27 milliónál indul, de játszi könnyedséggel lehet 5-10 millió értékű extra tartozékot belepakolni. Talán ez nem is lenne gond, de a 100 ezer eurós sávban nagyon komoly autók akadnak. Céges/flotta vásárlás pedig nagyobb darabszám nem képzelhető el egy ilyen jármű esetében. Akárhogyan is lesz, én a magam részéről bízom benne, hogy azok közül, akik megengedhetik maguknak, sokan fogják az ID. Buzzt választani, mert az utcaképet is jelentősen javítja ennek a kedves kis fickónak a látványa.
A gyönyörű T2-est köszönjük a Szi-Szi Gumiszerviz-nek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez