A legszebb magyar – Mercedes Benz CLA 220 4Matic Coupé
Szubjektív ugyan az állítás, de bízom benne, hogy nagyon sokan egyetértenek azzal, hogy a jelenleg Magyarországon gyártott autók közül a kecskeméti CLA a legszebb. A négy éve futó modell modellfrissítésen esett át, szándékosan nem használtam a ráncfelvarrást, mert az előző változat sem volt még „ráncos”. Ennek apropóján és azért, mert még sosem járt nálunk CLA, egy hétig nálunk vendégeskedett.
Nagyjából másfél éves az a hír, hogy a Mercedes 2025-re megszünteti az A és B osztályú modelljeit és a kategóriában egyedül a valamivel drágább CLA-t, illetve a crossovereket fogja kínálni. Mivel ez a változás, ha időközben nem gondolták meg magukat a Mercedes stratégák, kevesebb, mint 2 éven belül megtörténik. Emiatt különösen kíváncsi voltam arra, hogy a mostani széria, mint belépő modell várományosa a Mercedes-Benz kínálatának, mit nyújt, mit fog tudni nyújtani. „Bébi-benzként” mennyire lesz elegendő ahhoz, hogy a prémium szegmensbe szállítsa azokat, akik abban a státusz váltásban vannak, hogy a legkisebb Mercedes már elérhető a számukra. Ezt gondolom ugyanis a presztízs szegmens kompakt modelljeiről. Ezeknek a modelleknek kell lennie a dealernek, amelyek rabul ejtik fiatalok, kezdő jómódúak szívét. Megértetik velük, hogy miért is jobb Mercedest választani picit drágábban, mint egy Toyotát, Opelt vagy sorolhatnám. Az a bizonyos fűszer, minőség, forma, presztízs bennük van-e, amitől elkülönülnek az ilyesfajta kategóriák.
Az ízlésen vitatkozni nem szabad, de számomra a CLA kupé formája rendkívül tetszik. A modellfrissítés során új felniket, egy-két új rendelhető színt (mint például a tesztautó Spectral-kék fényezése), módosított lökhárítót és fényszórókat kapott a CLA. Jelentős változásnak nem nevezhetjük, de egyértelműen szebb lett általa. A nagyobb modelleknél már megismert Merci csillagos hűtőmaszk például határozottan jól áll neki.
Az alapjaiul szolgáló A osztályhoz képest lényegében csak a hosszában tér el és ott is a hátsó túllógás miatt, hiszen a befejezésnél egy szép formájú kupés ívet rajzoltak a tervezők a CLA esetében. Így az autó hossza közel 4,7 méter lett. A tengelytáv azonos, 2,7 méter. A méretnövekedés ellenére a csomagtér egyáltalán nem kiemelkedően nagy, 440 literes, de ami talán ennél is fontosabb, meglehetően szűk és alacsony az autó formájából adódóan. Talán ez az egyetlen igazi kompromisszum, amit a kupé miatt el kell fogadni. A teljes formavilág nagyon erősen hasonlít a nagyobb CLS-re, annak kistestvérének tekinthető.
A belső tér viszont mindent visz megjelenés szempontból, amiről úgy gondolom, hogy nagyrészt attól függ, hogy miként konfiguráljuk az autót. Ez esetben úgy vélem, hogy telitalálat lett. Meghatározó a látvány/benyomás tekintetében az, hogy ezzel a kárpitozással és a hozzá passzoló barna, hársfa mintázatú dekorelemekkel lett az autó összeállítva. Az ajtókárpit is jól mutat, de az ülések műbőr/velúr bevonata, formája nekem rendkívül bejött. Persze a többi részlet is kiváló minőségű, fantasztikusan jó a kormány fogása, formája. A gombok, a légbeömlők mind-mind olyan anyagból készülnek, amelyek kétséget nem tűrő módon sugallják, hogy egy prémium márka szülötte a CLA. Talán a kormányon lévő gombokat, érintésérzékeny felületeket lehet egyedül kritizálni, hiszen a zongoralakk Európában inkább negatív, mint pozitív megítélés alá esik. Másrészt a kezelés tanulást igényel, mivel más funkciót érünk el, ha simogatjuk, vagy ha éppen megnyomjuk ezeket a gombokat. Annak ellenére, hogy a legújabb Mercedes lakberendezési irány alapján egy álló formátumú képernyő került be középre, tehát ehhez képest a CLA az eggyel régebbi kialakítást használja, mégsem érezni, hogy avétos lenne ettől a belső tér. A két 10,25” -es kijelző, amelyek egymás mellé kerültek, teljesen ideálisak. A középkonzolon lévő érintésérzékeny, így kényelmesen elérhetőek és kezelhetőek rajta az infotainement funkciói. Számomra továbbra is a Mercedes által használt rendszer a legjobb az összes márka által használt közül. Nemcsak gyors, szép és tűéles grafikával kialakított, hanem logikus a felépítése is. Ezen kívül a hangvezérlése messze előrehaladottabb, mint bárhol máshol.
Lehet megosztó és vannak, akik számára ez giccsbe hajló, de számomra a hangulatvilágítás, a turbina formájú légbeömlők megvilágítása is olyan részlet, amely miatt a Mercedes prémium.
Az első sorban utazók számára a CLA egyértelműen nagyon kényelmes. Az ülések jó formájúak, határozottan tartanak. A hátsó sorban ülők számára ez már nem annyira egyértelmű, de valljuk meg, a CLA nem egy tipikus családi autó, így talán ez kevésbé fájó pont a legtöbb esetben. Az viszont biztos, hogy amennyiben a sofőr 180 cm magas, a mögötte helyet foglaló sem lehet magasabb, mert akkor a fejtér szűkössége miatt lejjebb kell csúsznia, úgy pedig már a háta nem lesz kellőképpen kitámasztva.
A kezelőszervek elrendezése és a komfortszint rendkívül jó a kecskeméti járműben. Számomra a rugózási kényelem is megfelelő volt, bár tény, hogy itt is a megjelenés és a praktikum ütközik. A 19” -es AMG kerekek ugyanis gyönyörűek, de ezáltal a kerekek kevésbé magasak. Szóval akit ez zavar, az induló 17” -es felnit ne cserélje két számmal nagyobbra.
A különböző biztonsági, vezetéstámogató rendszerek teljes sora megtalálható vagy éppen rendelhető az autóba. Meglepő módon a sávtartó rendszer nem működött kifogástalanul és néha elengedte a járművet. Ez meglepő hiba volt a teszt során.
A Mercedes konfigurátora alapján a legkedveltebb motorváltozat a CLA 180-as, tehát a belépő és jól ismert 136 lóerős 1,33 literes Renault/Mercedes által közösen fejlesztett erőforrás. Számomra ez a tény is alátámasztja azt az előbbi állításomat, hogy nem családi autóként vásárolják leginkább ezt a modellt és vélelmezem, hogy több hölgy választja, mint úr. Ezzel a motorral picivel 15 millió alatt lehet megkapni az alaptípust. Fontos még elmondani, hogy a motorkínálat rendkívül bőséges, nemcsak benzines, hanem dízel erőforrással, sőt plug-in hybrid meghajtással is kapható a CLA. A mi tesztautónk már kétliteres motorral volt felfegyverkezve, amely csakúgy, mint a többi benzines változat, részben elektrifikált. A mild-hybrid rendszer egy kisebb elektromos motort is tartalmaz, amely további 14 lóerővel egészíti ki a 190 lóerős teljesítményt, ha szükség van rá. Ehhez a teljesítményhez 300Nm maximális nyomaték társul. A rendszer pedig egy 8 sebességes DCT automatával van összekötve.
Az igazat megvallva nem voltam 100%-ig megelégedve ezzel a motorral. A 7,3 mp gyorsulás önmagában elegendő és szerintem tökéletesen elég, de a gyorsításokat meglepően zajosan hajtja végre, megkockáztatom, és ezért lehet sokan el fognak ítélni, de dízeles hangon. A másik problémám, hogy városban egészen sokat fogyaszt. Tapasztalatom szerint 10 liter alatt nem nagyon lehet ezen a terepen eljárni vele, sokkal inkább számolhatunk 11 literes fogyasztással. Autópályán, országúton nincsen ilyen probléma vele. 100-130 közötti tempó esetén 6,5-7 litert fogyasztott, annak ellenére, hogy meglepően hideg napokon teszteltük az autót, és ne felejtsük, hogy ez egy négykerék meghajtású változat, ami biztosan 0,5 literrel emeli a fogyasztási átlagot.
Összeségében sokkal inkább pozitív, mint negatív a véleményem a Mercedes CLA 220-ról. A leírt hibákat csak azért emeltem ki jobban, mert egy meglehetősen drága autóról van szó, ahol az elvárási szint magas, nem beszélve a csillagról a gépháztetőn, amely szintén ezt az elvárást emeli. A tesztautóban mindenféle kiegészítő benne volt, így közel 25 millió forintos listaárról beszélünk, ahol a hagyományos erőforrással rendelkező autók között már komoly kínálat van. Sőt, ezért a pénzért, ha pár extrával kevesebbel is, de a C osztály is elérhető. Abban tehát biztos vagyok, hogy továbbra is ez a legszebb hazánkban gyártott autó, abban viszont kevésbé, hogy nem fog hiányozni a pár millió forinttal olcsóbb, csapott hátú A osztály, vagy a családi célokra alkalmas B.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez