A legkisebb SUV – Toyota Aygo X Executive
Nehezen lehet tovább fokozni a vásárlói igények kielégítését. Az Aygo X mint egy falat kenyér az éhezőnek, úgy kellett mindenkinek, aki a városi közlekedésre keresi a legtrendibb crossover megoldást. Végre megjött, itt van és kapható. Az Aygo X cuki és divatos SUV is egyben. Na jó, motorteljesítmény az nincsen benne sok, de az szinte senkit sem érdekel a megcélzott vevőkör esetében.
A magam részéről kifejezetten szeretem a mini kategóriás autókat (hivatalosan "A" szegmens). Látom a helyét a piacon és valahol úgy gondolom, titkon, legbelül, hogy el fog jönni, el kell jönnie a napnak, hogy az értelem és nem az érzelem fogja vezérelni az autóvásárlók jelentős részét. Amikor az autók nagyjából 80%-ban egyedül ülő embereket látok, akkor folyton felmerül bennem a kérdés, hogy vajon minek is ülünk 4,5 – 5 méter közötti 2 tonnát közelítő négykerekűekben? A városi közlekedés reformja nem ott indul, hogy a részben vitatható öko lábnyommal rendelkező elektromos váltást valósítjuk meg, hanem a sok esetben esernyőnek használt városi négykerekűnél a racionális használatra törekszünk.
Kis motor, kis kaszni, kényelmes beltér, könnyű parkolás, gazdaságos üzemeltetés. Sorolhatjuk napestig ezeket a jelzőket, de legyünk őszinték: a világ nem ebbe az irányba halad. A fő mottó a környezettudatosnak akarok látszódni, de közben legyen jó nagy a kocsi, mert a „farok összemérésnél” ez számít igazán. Legyen gyors, mint az állat, mert ki tudja mikor kell 3 másodperc alatt 0-ról 68-ig gyorsulni a Hungárián. Ja ott nem lehet, mert nonstop dugó van, de hátha mégis. Fontos még, hogy mindenféle állami támogatást, adókedvezményt kapjunk, így például egy 7000 köbcentis, ámde plug-in hybrid sokkal ideálisabb. De a legjobb, ha teljesen elektromos és tud legalább akkora hatótávot, hogy az egyébként évi egyszer megtett Kisvárda-Pestszentlőrinc távolságot oda-vissza tudja (nagy a család, muszáj néha arra is menni). Mindegy is, sokszor nagy a baj a fejekben és persze megértem a szempontok széles körét, hiszen autót ritkán vesz az ember és ha mégis ezt teszi, akkor minden funkciót bele kell tuszakolni egyetlen vasba.
Az előző felsorolással egyébként nincs is baj, az ellentmondás és annak gyökere az árban rejlik, hiszen aki 7-10 millióért autót tud venni (többet is, mint egy), azt nyilván kevéssé zavarja 1 liter fogyasztás, havi 10-15 parkolási díj (pedig azért ennek az ára már durva lett) és emiatt a kompromisszum készség egyre kisebb lesz. Tesztalanyunk az Aygo X ritkán felel meg egyetlen autónak, sokkal inkább a második kocsi a családban, amit anyuka vezet. Azért merem ezt így leírni, mert, ha kezünkbe vesszük az Aygo X katalógust, akkor kizárólag boldog nőket látunk benne. Így vélelmezem, hogy kizárólag ők a célcsoport.
A mini autók kategóriájának rákfenéje, hogy az EU előírások, biztonsági funkciók, természetesen ugyanúgy vonatkoznak ezekre a járművekre is. Így a gyártók azzal, hogy kicsit kevesebb anyagot használnak fel, nem tudnak nagyságrendeket spórolni. Start/stop rendszer, sávtartó stb. miatt a költségek közel azonosak, így ami maradna, azok a kényelmi extrák csökkentése. Ha pedig ezeket nem teszik bele, akkor a baj talán nagyobb lesz és a kedves vevő első indulatában, amikor meghallja az árajánlatot, lép egyet (vagy kettőt) és magasabb méretkategória felé néz. Talán ez az oka, hogy fogynak a modellek ebben a méretben. Szerencsére azért még van pár lehetőség a piacon.
A Toyota annyival tette izgalmasabbá a kategóriában maradásra ösztönzést, hogy ráültette az Aygot a divat csodás, ámde totálisan értelmetlen hullámára és SUV-ot csinált a kicsi és jól ismert Aygoból. Kapott egy szép kis X-et a neve mellé és ezzel talán hódító útjára tud indulni.
Remélem kihallani az okfejtésemből, hogy hiszem, hogy a kevesebb lehet több a városban. Ha pedig még magasabb is 1,1 centivel, mert ennyivel emelkedett az Aygo X, akkor talán nagyobb siker várható. Persze vizuálisan magasabbnak látszik, hiszen eleve 5,5 centivel növekedett a teljes karosszéria (főleg a beltér/fejtér miatt), mint az előző széria, másrészt olyan drasztikus fekete kiegészítőket kapott a kerékjáratok körül és a hátsó részből előre nyúlva az első küszöbig, hogy már-már azt hihetjük, hogy terepre is lehet vele menni (de nem, vagy legalábbis nem nagyon érdemes). Ezen felül 18 inches alukerekek kerültek rá, ami két méretosztállyal nagyobb autók esetében is „hűha, de nagy” visszajelzést szokott kapni.
Szóval kellemesen duci, formás kasznit rittyentettek a vadonatúj Aygo X-nek. Karakteres, éles vonalakkal tagolt a formavilág, amelyről nekem a korábbi Toyota IQ jut kicsit eszembe, modernebb köntösben. Az első LED lámpák íve szigorú, tekintélyt parancsoló. A lendület a ködfényszóróknál veszett el, oda nem sikerült a stílushoz passzoló megoldást találni, de ennél nagyobb baj ne legyen a kocsival. A feneke is mutatós, szépek a hátsó lámpatestek, különleges a teli üveges csomagtér ajtó. Meglepő és inkább jó, mint mulatságos, hogy annak ellenére, hogy a két hátsó ajtó szinte az autó végéig kinyúlik, maradt hely a csomagtér számára. Persze nem egy átlagos stadion elrejtésére szolgál (miért is akarna bárki is stadiont rejtegetni???), de 231 liter kifejezetten használhatóvá teszi. A hátsó ülések lehajtásával pedig 829 literes a tér, amely biztosan elég majdnem minden szállítására. Talán a svéd bútoráruház néhány eleme a hossza miatt nem fog beférni. De ne feledjük, hogy az Aygo csupán 3,7 méter és nem ilyen célra jött létre.
Ha beülünk a kiskocsiba, akkor meglepően nagy teret találunk. Olyannyira, hogy nekem hiányzott a legmagasabb felszereltséggel rendelkező tesztautóból a könyöklő. Egyrészt mert szeretem ha van, másrészt simán el is férne a két remekbe szabott, kényelmes első ülés közé. Mindegy, enélkül is lehet élni (most ne menjünk bele, hogy Aygo nélkül úgy egyáltalán lehet-e), de sajnálatos, hogy ez ki lett spórolva.
Az Aygo X műszerfala és a középkonzol is egyedi. Nagyon hangulatosnak tartom és teljes cáfolata a Toyota modellekről kialakult közvélekedésnek, hogy unalmas és jó. Mert itt az első jelző egyáltalán nem igaz. A kormány mögött egy digitális, analóg hibrid műszerfalcsoportot találunk. A kilométeróra mutatója alatt egy régi kvarcjáték méretét idéző, ellenben színes és jól átlátható digitális kijelzőt találunk. Bevallom őszintén először kinevettem, hogy hogy néz ez ki, de aztán 1-2 nap elteltével megszoktam, sőt megszerettem. Minden információ rajta van, semmi nem hiányzik róla és tényleg egyediséget ad az autónak. Ugyanez igaz az ellipszis szerű ív közepére elhelyezett 9” -es érintőképernyőre. Semmi baj nem volt vele, ezen a felületen állíthatunk be számos funkciót. Könnyen kezelhető, ámde az autó karakterisztikájával megegyező (másszóval lassú) működére számíthatunk. Előnye viszont, hogy vezeték nélküli mobiltelefon tükrözést tesz lehetővé.
Tettem már célzást rá, lehet több is volt annál, hogy a motorral nem kerültem közeli és szoros barátságba. A 3 hengeres 1 literes erőforrás papíron 72 lóerő. Ha számba veszem, hogy annak idején anyám kispolszkijához képest ez kb. háromszor erősebb, akkor nem tudom ez, hogy lehet. Persze a motor kritika nélküli. Szépen, csendesen és egyenletesen jár. Hangját szinte sose hallani. Ezek egyike sem igaz a 126-ra. De a 93 Nm nyomatéknál ne számítsunk arra, hogy csodákra leszünk képesek. Arra viszont igen, hogy biztonsággal és alacsony fogyasztással elvisz minket bárhová. Tesztünk alatt, amiben autópálya is volt, tartósan 130-as tempóban, 5,5 literes átlagfogyasztást mértünk.
Összefoglalva azt mondanám, hogy van pozitív és negatív tapasztalat is az új Aygo X-szel kapcsolatban. A legnagyobb fájdalompont az ára volt, hiszen a tesztautó 7,3 millióba került a JBL hangrendszer, kulcsnélküli indítás extrák miatt. Az imént említett motorikus képességek ennek fényében kevésnek tekinthetők. Előny viszont a kényelmes kialakítás, a könnyű használhatóság, jól vezethetőség, jó futómű és az alacsony fogyasztás. Ez utóbbiak pedig tökéletes városi autóvá teszik az Aygo X-et és rámutatnak, hogy van élet 1 tonnás kocsiméret alatt is. A magasítást pedig tegyük a marketing és piaci igény elvárásai közé, aminek eredményeképpen a legkisebb SUV is megszületett.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez