A legjobb a három közül – Skoda Fabia 1.0 Style
Nagyon szívesen kezdtem volna az évet azzal, hogy a 2021 végén bemutatott Skoda Fabia negyedik generációs modelljét összevetem a Polo 6 modellfrissített változatával. Sajnos ez a mostani szállítási határidők miatt nem valósult meg. Annyi öröm az ürömben, hogy időközben a Seat Ibiza facelift is megjelent, ami szintén járt nálunk azóta. Így, ha nem is egyszerre, de az emlékeimben lapozgatva azonnal másik két modellel is össze tudtam hasonlítani az új Fabiat.
Aki azonnal kedvet kapott, hogy nem egy, hanem egyszerre három autóstesztet olvasson, annak a következő két linket ajánlom, Polo és Ibiza ügyben. Gyakorlatilag a formaterv, a minőségérzet és a vezetési élmény versenye ez a három modell között, hiszen a véletlen folytán mindegyik esetben az 1.0 TSI változatokat teszteltük. A platform szintén azonos, hiszen mindegyik modell az úgynevezett MQB-A0 platformra készült.
A motor megegyező, illetve a méretek is szinte azonosak. A Fabia 4108 mm hosszával egyébként a leghosszabb a három közül (3cm-rel a Polonál és 5-tel az Ibizánál). De biztosan nem ez lesz a választás alapja. Sőt, a csomagtér méretének minimális előnye sem lesz a perdöntő, hiszen a Fabia 380 literes csomagtartójával (pótkerék nélkül) 25 literes előnyben van a másik két modellel szemben. De ez a nagyjából 5% differencia egészen biztos soha az életben nem fog feltűnni.
Maradnak tehát az érzelmi tényezők és persze nem utolsó sorban az ár. Utóbbi esetében az volt az első gondolatom, hogy a Fabia áráról írok valami frappáns és cinikus gondolatot, hiszen az emlékeimben a Polo és az Ibiza olcsóbb volt. De a volt szónak itt több a jelentősége, mint hinnénk. Ugyanis az autóárak, érthető módon a forint árfolyam változásával arányos módon emelkednek, sőt talán még jobban is, hiszen egyéb más költségek is növekednek a háború és a gazdasági helyzet okán. Éppen ezért a 8,2 milliós listaárral rendelkező Fabia Style, ha tetszik, ha nem, a legolcsóbb a három közül (kicsit meg kellett állnom írás közben, mert a néhány felszereltségi szint esetén elérhető 11 millió feletti listaárú Ibiza miatt megszédültem kicsit. Ehhez én még nem nőttem fel).
Egyszóval hallelúja, a legmagasabb Style felszereltség esetén „pici” pénzért megkapjuk a Fabiat. Csak azért javaslom, hogy mindenki olvassa végig a cikket (már nincsen sok hátra), mielőtt elrohan a legközelebbi Skoda márkakereskedésbe, hogy megrendelje, mert úgy is várni kell rá cca. 1,5 évet, szóval van idő, nem kell annyira sietni.
A viccet félretéve, kár ezen sokat nyavalyogni. Az euró 400 forint és az áfa 27%. A Fabia nettó 15ezer EUR, szóval nem elképzelhetetlen sok, csak „mi” keresünk keveset. És nem kizárólag a VW konszern márkáinál van a drágaság. Egy valamirevaló kiskategóriás (B szegmens) autó nagyjából 8 millió forint, ha a mai modern technikával van felszerelve.
Az viszont már egy másik probléma, hogy a Fabia vevőköre nyilván nem az, akinek hétszámjegyű a nettója. Így a modell, amely alapvetően átlagembereknek, átlagos családoknak készül, sajnos nagyon nehéz időket él vagy fog megélni, mert a vevőkör egyre szűkül. Nem akarok vészmadár lenni, de a teszt során eszembe jutott többször, hogy lesz-e ötödik generációs Fabia? A százalékosan egyre szűkülő árkülönbség a nagyobb kategóriákkal szemben, az SUV lázzal szemben, vajon életben tud-e maradni ez, a régen sokkal jobb napokat látott szegmens? Ez persze a jövő zenéje, de az kimondható, hogy a Fabia a csúcson van. Soha nem volt ennél szebb és jobb. És ezt mindenféle él vagy gúny nélkül ki lehet mondani.
A külső design annak ellenére, hogy szinte minden divatos formajegyet tartalmaz, kiválóan hordozza a Skoda géneket. Persze egy óriási dimenzió ugrással, hiszen minőség szempontjából nem ismerek márkát, amely ekkorát tudott volna előre lépni. A krómszegélyes hatalmas hűtőmaszk, a szép formájú LED-es lámpatestek és a számos éllel megalkotott karosszéria kifejezetten szép autót alkotott. Nekem egyedül a 16” -os kerekek nem tetszettek rajta. Ha az enyém lenne ez a kocsi, akkor azt tuti lecserélném rajta és nem zavarna, hogy ettől 0,1 decivel többet fog fogyasztani.
A belső tér szintén mutatós és modern. A két digitális kijelző, mármint a műszerfal és a központi infotainement nem hagy kétséget afelől, hogy egy vadonatúj, mai technikai színvonal maximumát kínáló gépjárműben ülünk. És boldog voltam attól is, hogy tekergetni lehet a hangerő szabályozót és nem valami érintőfelület felett húzogatni az ujjam.
Kifejezetten tetszett a Fabia kormánya. A lyuggatott bőrrel bevont kormány jó fogású és minőségi, jó néhány „vegán bőrrel bevont” presztízs márkát lepipáló színvonalat nyújt. A rajta elhelyezett kezelők szintén logikus elrendezésűek és nem utolsó sorban mutatósak voltak, jó anyagból készültek.
Utoljára marad a jól ismert 1.0 TSI háromhengeres motorral kapcsolatos tapasztalatom. Csak bízni tudok benne, hogy nem elfogultság miatt mondom (bár erre semmi okom nem lenne), de a Fabiaban teljesített a legjobban az erőforrás. Kifejezetten csendesnek és rezonanciamentesnek találtam. Nagyon kevés fordulatszám esetén volt és akkor is minimálisan a háromhengeresekre jellemző fura kerregés. Néma csendben dolgozott és nagyon kevéssé volt éhes. 5,8 literes átlaggal jártunk vele, amihez hozzátartozik, hogy néha teljesen feleslegesen próbáltunk gyorsulgatni vele. A tapasztalat tehát kettős, ez utóbbi, mármint a gyorsulgatás teljesen fölösleges dolog a Fabiaval. Egyrészt nem tud jól gyorsulni, szóval mondjuk ki, nem arra való (lesz majd 1.5 TSI, az inkább), másrészt még az átlagfogyasztást is növeli.
A Fabia egy élhető autó. Mivel már 4 méter fölött van, azt is mondhatnám, hogy kompakt méretű, hiszen pár éve ezzel a mérettel Golfok voltak az utakon. Így röviden egy 4 fős család számára elégséges, elegendő jármű. A lábtér ugyan hátul már kompromisszumos, de ha nem 190 centis apu és anyu, akkor még a tinédzser gyerekek is elférnek kényelmesen hátul (hacsak nem az ifi kosárlabdacsapat tagjai). Racionális, nagyon jó minőségű beltere szerethetővé, az elől-hátul elhelyezett könyöklők még kényelmesebbé teszik. Nincs benne meg a sportosság, mint az Ibizában és alacsonyabb a presztízse, mint a Polonak, de a simply clever megoldások sokkal funkcionálisabbá teszik. Így a véleményem szerint ez a legjobb modell a három közül.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez