A legizgalmasabb résznél lett vége - Így látja Szirmai Gergely filmkritikus a Dűne 2-t
Három évet vártunk arra, hogy Arrakis homokja ismét betöltse a mozitermeket, de vajon mennyivel több puszta látványfilmnél a Dűne második része? Hazánk egyik meghatározó filmkritikusa, Szirmai Gergely őszintén elmondta véleményét a filmről a Pepsi Movies VIP vetítésén, ahol a Dűne díszletein, forgatási helyszínein és jelmezein dolgozó magyar szakemberekkel beszélgetett.
Denis Villeneuve már a Szárnyas fejvadász folytatásával bizonyította, hogy képes megújítani a sci-fi műfajt, de ezen a téren kiteljesedni egyértelműen a Dűne-víziójával tudott. Frank Herbert regényét többen is vászonra vitték már, de csak a kanadai rendezőnek sikerült úgy megalkotnia az Arrakis világát, és bemutatni Paul Atreides messiás-történetét, hogy az a nagyközönség számára is könnyen átélhetővé váljon. A Dűne második részét nagy várakozás előzte meg, a visszajelzések alapján pedig nem alaptalanul.
„Az első érzésem az volt, hogy azonnal tovább akarom nézni, pont a legizgalmasabb résznél lett vége a történetnek. A második benyomásom az volt, hogy leginkább a homokférgek miatt aggódok, mivel számomra a széria főszerepi pozíciójába léptek elő” – osztotta meg érzéseit Szirmai Gergely, akit ugyan megnyert magának Villeneuve alkotása, de a popcorn csipegetése és a Pepsi kóla kortyolása, vagyis a legnépszerűbb mozis menü élvezete mellett is meglátta a film, számára legnagyobb hiányosságát, a karakterek és a néző kapcsolati távolságtartását. „Sokkal több dolog történik ebben a filmben, mint az elsőben. Sőt, megkockáztatom, hogy mind konkrét esemény, mind karakterdöntés szempontjából meghökkentően sok minden történik, méghozzá őrült iramban, amire esetleg nincs felkészülve az atmoszférába takarózó néző” – véli a filmkritikus, aki azt is hozzátette, hogy a filmben változatlanul a környezet, a történelem, a vallás és úgy általában a világ kapja a fő fókuszt.
A film legjobb aspektusának egyértelműen a zenét, az operatőri munkát és a kosztüm designt tartja, és pontosan ezekről beszélgetett a Pepsi Movies Dűne 2 vetítésén a több hollywoodi alkotáson, köztük a Dűne filmeken is dolgozó Suszt Danival, az Epic creations kellék- és díszletgyártó cég egyik tulajdonosával, az első rész felvételvezetőjével, Balázs Andrissal, valamint a második részben jelmeztervező-asszisztensként közreműködő Mojzes Dóra stylist és jelmeztervezővel. A beszélgetés során szó esett a kelléktervezés kihívásairól, kiderült például, hogy a kellékek nagy részét ugyan átadják, és onnantól már nem a gyártó kezeli őket, azonban bizonyos összetettebb, bonyolultabb eszközöknél a gyártó a helyszínen is segít a kellékek finomításában, beállításában. Megtudtuk Mojzes Dórától, hogy a jelmezeken keresztül hogyan formálódnak a karakterek, és egyes bonyolultabb, egyedi jelmezeken akár öt különböző szabó is dolgozik, mire elkészül a tökéletes verzió. Továbbá, Balázs Andris megosztotta azt is, milyen szempontokat kell figyelembe venni a forgatási helyszínek kiválasztásánál, mivel az adottságok, és a különböző engedélyeztetések mellett, az infrastruktúra is kiemelt szempont.
Abban a filmkritikus és a filmen dolgozó szakemberek is egyetértettek, hogy a Dűne második része méltó folytatása, fejlesztése és kiterjesztése az első résznek. Lehet természetesen keresni az alkotás hibáit, de ebben az esetben ez egyáltalán nem könnyű feladat, mivel egy közel tökéletes filmről van szó.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez