A legfontosabb modell – Lexus RX 500h F Sport
Nagyon fontos megérteni, hogy mit jelent az RX a Lexus márka számára, hiszen itt nem csak arról van szó, hogy a modellsorozat egyik tagjából új változat került a piacra. Napjainkban az RX maga a Lexus, az a modell, amelyről 2023-ban a Lexusra asszociál a legtöbb ember és az a modell, amely természetesen a legtöbb pénzt csinálja a Toyota presztízsbrand-jén belül. Így az új Lexus RX bevezetése és sikere egyértelműen kulcskérdés.
A felvezető természetesen nem ránk, európaiakra igaz, hiszen az öreg kontinensen összesen fele annyi Lexus talál gazdára évente, mint amennyi csak az RX-ből fogy az USA-ban. Sőt, továbbmegyek, Európában nem is az RX a legnagyobb példányszámban értékesített modell, még csak nem is a második a sorban, hiszen az NX után még az UX-ből is nagyobb eladások vannak. Ez persze egyáltalán nem csökkenti annak a súlyát, hogy mennyire fontos és jelentős ez a modellváltás, tehát a teljesen új, ötödik generációs RX bevezetése. Ezek a statisztikák csak és kizárólag azért fontosak, hogy megértsük a modellt, egy picivel nagyobb perspektívából követhessük azt a stratégiát, amely az RX-szel kapcsolatos.
És ezen a ponton kezdhetném egyből az autó színével, amely valóban csodálatos és egyben roppant mód feltűnő, továbbá szokatlan. A Lexus RX kampányában is szereplő rózsabarna metál az egyik legmenőbb szín, amivel az utóbbi időben találkoztam, ez volt a színe a tesztautónknak is. Annak magyarázata pedig, hogy ilyen – mondhatjuk azt is, hogy távolról sem maszkulin – fényezéssel hirdetik a járművet, nagyrészt az is az oka, hogy a tengerentúlon ez a kategória egyértelműen egy családi autó. A gyerekek szállítását pedig jellemzően nem a férfiak intézik, így lényegesen több női sofőrt láthatunk ilyen méretű SUV-ok volánja mögött. Kijelenthető, hogy a legtöbb családban a nő dönt, vagy legalábbis vétójoggal rendelkezik az autóvásárlási döntéseknél, de ennek eredményeként sokkal semlegesebb színek szoktak végül kiválasztásra kerülni. Hiszen itthon jellemzően a család férfi tagja vezeti a legnagyobb kocsit. Természetesen vannak konzervatívabb színek a kínálatban, de ez egy jó példa az egyes piacok vásárlási szokásainak különbségére.
A Lexus RX első szériáját 1998-ban mutatták be és ebben az időben még egy kevéssé populáris szegmensnek számított a luxus személyautó és a SUV keresztezése, úgy, hogy azok előnyös tulajdonságai maradjanak meg. Az akkoriban kizárólag benzinmotoros hajtással rendelhető modell már akkor tartalmazta a kor leginkább előremutató biztonsági és kényelmi extráit. A 2003-ban megjelenő második generációnál jelent meg először a hybrid hajtás RX 400h néven.
A mostani, ötödik generáció is bővelkedik újdonságokban és technikai érdekességekben. A legfontosabb ezek közül, hogy plug-in hybrid, azaz konnektorról tölthető hybrid meghajtással is rendelhető az autó, ennek neve 450h+, továbbá megszűnt a V6-os benzinmotor a hajtásban, helyette turbó benzines, négyhengeres motor felelős ezentúl a benzinmotoros működésért. Tesztmodellünk a normál, más néven full-hybrid hajtással rendelkező 500h változat volt, amely a legerősebb a modellpalettán a maga 371 lóerejével és 550Nm maximális nyomatékával. A Lexus ennél a modellnél szerelt először 2,4 literes turbómotort a hybrid rendszerhez, amely a hagyományos 6 sebességes automata váltóval kiegészítve fantasztikus, 6,2 másodperces gyorsulásra képes. Sokat dob a vezetési élményen, hogy a teljesítmény nem a bolygóművön keresztül jut a kerekekhez, így a hybrid hajtásoknál megszokott éles és nem kellemes hang ennél a modellnél nincsen meg. Ez egy nagyon pozitív változás a korábbi RX-hez, vagy egyéb Lexus modellekhez képest.
A külső megjelenése sokat változott az autónak, de mégis megmaradt ugyanaz a stílus, amelyet az előző generációban megismertünk. Tökéletesen megfogták a tervezők azokat az RX vonásokat, amelyek megkülönböztették, kiemelték a versenytársak közül az RX-et. A hűtőrács valamivel kisebb lett, de továbbra is hatalmas, a felső íve még a motorháztető vonalát követi és nagyon különlegesen ível át a légbeömlőkre, amelyet a mintázat jól lekövet. Természetesen LED fényszórókat kapott az új RX elől és hátul is. A vékonyabb fényforrások modernebb benyomást keltenek.
Az új RX nem változott hosszában az elődmodellhez képest, de a tengelytávja növekedett 60mm-t, 2850 mm-re, illetve szélesebb is lett, 1920mm. Ezek a változások a komforton kívül az autó megjelenésére is nagyon jó hatást tettek.
Mivel a Lexus modellskálájában, ellentétben a német prémium gyártókéval, nincsen külön kupés megjelenés és hagyományos SUV forma (BMW X5-X6; Mercedes GLE és Coupé, Audi Q7-Q8) a C oszlop mögötti formával kicsit többet foglalkoztak a tervezők. Az elődmodellhez képest valamivel csapottabb a hátsó traktus, amelyet tovább hangsúlyoz a hátul végig ívelő műanyag elem, amely összeköti a hátsó lámpatesteket. Nekem kicsit hasonlít az Audi Q8-ra ez a megoldás, amely egyébként ott is nagyon tetszik.
Megmaradt, sőt talán még hangsúlyozottabb lett a C oszlop kétszínű fényezése által kialakított „lebegő” tetősík. Ez a kialakítás tompítja azt a látványt, hogy egy roppant nagy, méretes jármű az RX.
Az F Sport kivitel, amely a tesztautónk felszereltsége volt, 21” -es matt fekete felniket tartalmaz, hozzá illeszkedő féknyergekkel. Ez a megjelenés egyértelműen sportos hangulatot teremt az autónak, bár kicsit üti az egyébként különlegesen csillogó, fancy fényezés alaphangulatát, amelyről semmiképpen nem a sportosság, hanem inkább az elegáns megjelenés jut az eszünkbe. Ez egyébként nem bántó, sőt, jól mutatja azt a kettősséget, amelyet az RX-ben éreztem.
Egy nagyon pazar, lenyűgöző hangulat, amely mérete és megjelenése ellenére egy kifejezetten sportos vezetési élményt képes adni. A felszereltséghez tartozó bőrülések roppant kényelmesek, nagyon jó vezetési pozíciót lehet beállítani. A fejedelmi kényelem nem csak az első ülésen ülők sajátja, hiszen a hátsó ülések is tökéletes térkínálatot adnak. Remek a fej- és a lábtér is, sőt azt mondanám, hogy a hátul középen utazó számára sem rossz, bár azért az egyértelműen látható, hogy inkább 4 fő számára alakították ki a komfortot.
A nagy belső utastér, amely rengeteg praktikus pakolórekesszel, pohártartóval van kiegészítve (a középkonzolon lévő pohártartó, még a pohár/fémdoboz méretére is kalibrálható) másik fontos tulajdonsága, hogy nem spóroltak az USB kimenetekkel. Ha a számos elektronikai kütyüt nézzük, amelyet használni/tölteni szoktunk manapság, egyáltalán nem elhanyagolható szempont.
A méretében kifogástalan utastér nem ment a csomagtér rovására, hiszen 612 literes befogadótér marad így is a rendelkezésre.
A végére hagytam a legfontosabb változást, az infotainement rendszert, amelyet én egyértelműen a leggyengébb pontjának tartottam az előző RX generációnak. A középkonzolon elhelyezett, notebookokon ismert touch-pad kivitelt kifejezetten kényelmetlennek, sőt veszélyesnek is tartottam biztonsági szempontból, hiszen tekintetünkkel is oda kellett figyelni, hogy használni tudjuk.
A mostani 14” -es érintőképernyős felület, amelyet az NX-ben már megismerhettünk, egy óriási előrelépés. Megfelelően gyors és nagyon szép grafikai megjelenítése van. Azt is mondhatnám, hogy ég és föld az előző generációhoz képest, de vannak kritikai megjegyzéseim, amelyek miatt nem tudok szuperlatívuszokban nyilatkozni róla.
A legnagyobb problémám az volt vele, hogy gyakran egész bonyolult módon, több lépésben lehetett eljutni egyes funkciókhoz, amely akkor a legnehézkesebb, ha a telefonunkat kitükrözzük a képernyőre. Ez utóbbi szerintem a felhasználók többségénél a legjellemzőbb állapot. Ekkor ugyanis a bal oldali sáv, amely az infotainement rendszer fő pontjait tartalmazza, eltűnik és csak a több lépésből érhető el újra ez a képernyőnézet. Van szerencsére egy gyors gomb a képernyő alsó, középső pontján, amely segítségével a leggyakrabban használt pontokat elő tudjuk halászni, például a vezetési üzemmód választót, de ehhez is több lapozgatásra, nyomkodásra van szükség.
Az viszont pozitív és kifejezetten szép megoldás, hogy az érintőképernyős felület két szélén, csakúgy, mint az NX-ben, a hőmérséklet állítás fizikális tekerőgombbal változtatható. A Lexus mérnökei érezhetően meghallották, hogy túl sok a gomb, túl bonyolult a korábbi Lexus egyes funkcióinak az állíthatósága. Talán itt túlzásba is estek, de egyértelműen nagyot léptek előre.
A használhatóság másik megszokást igénylő pontja a kormányon elhelyezett gombok, amelyek mindegyike két funkciót is el tud látni. A választást a head-up displayen, vagy ha az kikapcsoljuk, akkor a műszerfalon tudjuk nyomon követni. Én ezt túl komplikáltnak és szükségtelennek is érzem, független attól, hogy egyértelműen pozitív, hogy az állítás közben nem kell levenni az útról a tekintetünket.
A Lexus RX óriásit lépett előre, egyértelműen olyan technikát tartalmaz, amellyel meg tudja tartani előkelő pozícióját. Az 500h, a legsportosabb kivitel, igazi élményt nyújt a motorikus képességei és a kényelmes, de közben sportosra hangolt felfüggesztése által. A fogyasztása sem szaladt el, tesztünk alatt 11,5 literes átlaggal közlekedtünk, amit nem tartok rossznak egy ilyen méretű autótól. Sőt, biztos vagyok benne, hogy átlagos napi használat, városi túlsúly mellett a hybrid hajtás révén ez literekkel faragható lefelé. Az ára természetesen hazánkban nem az „átlagos” felsőközéposztálybeli családokat célozza, hiszen a cikk írásakor érvényes 38,5 millió forintos ár (+800e FT metálfény) nem érhető el ezen réteg számára. De ahová és akiknek készül, ott ez egy remek ajánlat lesz, így szinte biztos vagyok a sikerében, mert a felsorolt kritikák ellenére egy remekül sikerült autó.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez