A kisiskoláskor pszichológiája
A kisiskoláskor, mint fejlődési szakasz. Mai témánk erről szól.
Az óvodáskor végével, 6-7 éves korban látványos változáson mennek keresztül a gyermekek. Testmagasságuk megnő, arcuk elveszti kisgyermeki báját. Mozgáskoordinációjuk javul, kitartóak a különböző sporttevékenységekben Finommozgásuk precízebbé válik, a kéztőcsont becsontosodik, ezzel képessé válnak az írástanulásra. Az iskolaérettség fontos követelménye a megfelelő figyelmi kapacitás és a kialakult teljesítmény-motiváció. Az eriksoni fejlődéselmélet szerint a kisiskoláskor (6-12 év) a fejlődés azon szakasza, ahol a legfontosabb kompetencia a teljesítmény elérése. Alsó tagozatban a gyermekek buzgón igyekszenek megfelelni a követelményeknek. Ilyenkor nagy szükségük van az elismerésre és a bátorításra a pedagógusoktól, a szülőktől és egymástól is. Ha ez elmarad vagy nem megfelelő komoly kisebbrendűségi érzés alakulhat ki bennük. Szülőként a leggyakoribb hiba, ha az egyébként megfelelően motivált gyermeket büntetjük, vagy megszidjuk a rosszabb teljesítményért. A gyermekkel szemben támasztott túlzott maximalizmus komoly teljesítményszorongást okozhat.
A családi életben is új szakasz következik: család iskoláskorú gyermekkel. Az esetek többségében mostanra mindkét szülő visszatért a munkaerőpiacra, kevesebb a teendő a gyermekek körül. A hétköznapok sodrásában gyorsan szalad az idő. Az iskolakezdéssel egyidejűleg lazul a gyermekek családi kötöttsége. Fokozatosan egyre több időt töltenek a kortárs közösségben, ahol megélhetik az egyenjogúság érzését. Játékkedvük változatlan, de minőségében átalakul. A szerep- és szabályjátékokon keresztül a kapcsolatokban szerzett élmények játszódnak le, miközben kialakul a szabálytudatuk. A csoportos játékok nyújtják a legtöbb lehetőséget a kortárs kapcsolatok elmélyítésében. Ezt a fejlődési szakaszt a környezet támogató, bátorító, elismerő jelenléte erősíti. Érdemes ilyenkor mélyebb tartalmú beszélgetéseket kezdeményezni a gyerekkel. Különös élmény megtapasztalni, hogyan nyílik értelme a világra, miként kezdi megérteni az ok-okozati összefüggéseket. Ugyanakkor a komoly témákon túl egy-egy ölelésre és puszira is van igényük.
Bojti Andrea - gyermekpszichológus
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez