A kisebb üzletek lettek az elmúlt év drágulásainak legnagyobb vesztesei
Már egy éve tart az Oroszország és Ukrajna között zajló háború, amely ugyanúgy jelentős hatással volt az inflációra, mint a banki kamatokra és az energiaárakra, azonban emellett olyan szokásokra is, mint a vitaminvásárlás vagy a bikiniszezonra való készülődés. Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója, e-kereskedelmi szakértő összefoglalta az elmúlt egy év tapasztalatait.
A liszt és az élesztő után a jód volt a sláger
„A tavaszi és a nyári időszakban jellemzően csökkenni szokott az érdeklődés a vitaminok iránt, ugyanis ezeket leginkább az őszi időszakban, illetve a téli szezon elején szokták beszerezni a vásárlók. Éppen így történt ez tavaly is, a háború kitörését követően, ami szembetűnő volt, hogy kiugróan megnőtt a keresések száma a jódra. Mindezt a nukleáris katasztrófától való félelem váltotta ki, azonban az egészségügyi szakértők is több ízben próbálták felhívni a figyelmet arra, hogy ez nem jó megoldás” – mondta el Jánvári András. Bár a fiatalabb generáció tagjai mindössze csak a nagyszülők történeteiből és a történelemkönyvekből ismerte korábban, hogy milyen az, amikor valamiből hiány van az üzletekben, azonban mára már mindenkinek bőven lehet ebben tapasztalata. A koronavírus-járvány kezdetekor hiány keletkezett élesztőből vagy lisztből – nem is beszélve a wc papírról –, a tavalyi évben pedig többször találkozhattunk a helyzettel, amikor hiány volt üzemanyagból a pánikszerű vásárlás hatására, az orosz-ukrán háború kitörésének hírére egy évvel ezelőtt pedig jódból kezdtek betárazni az emberek.
A kis üzletek jártak a legrosszabbul
A drágulást már az év első negyedét követően mindenki megérezhette a saját bőrén, azonban a kereskedelmi szektorban a kisebb üzletek lettek a legnagyobb vesztesei. „A nagyobb cégek éppen a hirtelen, nagymértékű drágulást próbálták elkerülni, a drágulás előtt még készletet vásároltak, így nem kellett egy lépcsőben meglépni az áremelést. Idővel persze kénytelenek voltak cselekedni. Azonban a kicsi boltok voltak azok, amelyek nem rendelkeztek nagy készlettel, így azonnal érvényesíteniük kellett a vásárlók felé az áremelést” – mutatott rá a kereskedelmi szakértő. Sokan nem bírták ezt a terhet, így kénytelenek voltak bezárni. Persze az üzletbezárások se egységesek. Tehetősebb környékeken könnyebben elfogadta a helyi vásárlóréteg a magasabb árakat, azonban a szegényebb régiókban, mind Pest megyében, de leginkább a keleti országrészben nagyon sokan üzlet ment csődbe. A forgalomcsökkenés mellett természetesen az elszálló infláció (sokaknak hitele volt) sem kedvezett a helyzetnek. Sok esetben a bérleti díjat korábban euróban határozták meg, és ezért úgy drágult a bérleti díj, hogy közben nem változott a szerződés.
Étrend-kiegészítő piacra is hatással van az infláció és a szűkülő pénztárca
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek kevésbé tartják magukat a mondáshoz, mi szerint „épp testben épp lélek”. Az elmúlt két év megtanította a vállalkozókat, hogy folyamatos alkalmazkodás kell a piaci környezethez. „Azt is megszokták a szektorunkban, hogy hullámok idején megnő a kereslet. Most nincs Covid, hiába van többféle megbetegedés, az emberek mégis önmagukon spórolnak. Nincs már az a félelem, hogy komoly baj lehet, pedig sokaktól hallani a 40 fokos lázat, nehezen leküzdhető betegséget. A megelőzésre mégis egyre kevésbé költenek idehaza” – mondta el Jánvári András. Ez jól látszik abból is, hogy az aszkorbinsav piacán kezd túlkínálat lenni. Korábbi kereslet alapján táraztak be a gyártók és viszonteladók, és jönne az újabb gyártás, de az emberek kevésbé keresik a C-vitamint, mint korábban. A D-vitaminnál még nagyobb a visszaesés, az elmúlt 3 hónapban 50%-kal esett a keresési volumen.
A fogyókúrás termékek piacán is ez a trend érezhető. Bár vannak felkapott termékek, de összességében biztosan szűkült a piac. A fogyókúra keresési kifejezést is sokkal kevesebben ütötték be idén januárban, mint a korábbi évek januári hónapjaiban, még Covid alatt is többen írták be keresőbe. Jelenleg sokaknak a megélhetés fontosabb kérdés, mint a fogyás, és a fizetések általánosságban kisebb mértékben nőttek, mint amilyen drágulást tapasztalhatnak a vásárlók.
Az elkövetkező pár hónapban biztosan egyre több kicsi és közepes bioboltot láthatunk majd bezárni, ami egy szomorú folyamat, de sajnos tényleg elkerülhetetlen, ugyanis sokak számára nélkülözhetővé vált. „Egyedül abban lehet bízni, hogy a drágulások után az árak mérséklődni fognak, ami újra megfizethetőbbé teszi majd az életet” – tette hozzá Jánvári András e-kereskedelmi szakértő, a multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez