A jelen győztese, a jövő várományosa – KIA EV6 e170 RWD Air
Nem az első alkalom, hogy tisztán elektromos hajtású gépjármű nyeri el az Év Autója címet. Egész pontosan harmadszor fordul elő ilyesmi, hiszen a Nissan Leaf, majd a 2019-es győztes Jaguar I-Peace után a KIA tisztán villanymotoros járműve nyert a választáson. A meghajtással kapcsolatban nagy meglepetés nem volt, hiszen a hét döntőbe jutott autóból csupán egyetlen hagyományos meghajtással rendelkező volt. Szerintem ezzel kicsit előre is szaladt a szakma a jövőbe, ha az arányokat nézzük. De egy biztos, az EV6 magabiztos fölénnyel nyert a pontozáson.
Amikor az EV6 hozzánk került, akkor már az eredmények ismertek voltak, aminek egyik oldalról örültem, hiszen egy, a körülmények miatt egy magasabb presztízzsel rendelkező jármű érkezett ezáltal hozzánk, másfelől viszont a támasztott elvárások is magasabb szintre kerültek. Kétséget kizárólag összehasonlításokat kezdtem a fejemben játszani, elsősorban a nemrégen nálunk járt közeli rokon viszonylatában, az Ioniq 5-tel szemben.
Érdekes húzásnak tartom az importőr részéről, és utólag azt tudom mondani, hogy nem csak érdekes, hanem okos is, hogy nem a jellemzően megszokott csúcsváltozatot adta tesztelésre, hanem a belépő modellt. Értehető természetesen a pszichológia, hogy az újságírói tesztautók a legjobban felszerelt modellek a kínálatban. Egyrészt így minden extrát ki tud próbálni a szakma, másrészt a számos komfort kiegészítő miatt, a megítélés is eggyel jobb, mint az átlagos kivitelek esetében.
Az alapkivitel megismerése viszont azonnal előrevetítette a használat közben, hogy milyen távlatokat rejt ez az autó. A belépő szintű modellben 58kWh-os akkumulátorcsomag található, szemben a magasabb teljesítményt nyújtó modellekkel, ahol ez 77,4kWh. Tehát adódik is az első kérdés, hogy milyen hatótávra számíthatunk ennél a modellnél. A rövid válasz az, hogy a 100%-ra feltöltött akkumulátor 293km-es hatótávot irányzott elő. Ez a távolság pedig normál használat mellett egyáltalán nem túlzás és úgy vélem, hogy elegendő is.
Jellemzően, az elektromos autókat kritizálók körében a fő elvárás a mérhetetlenül nagy hatótávolság. „Akkor veszek majd ilyet, ha Záhonyból Nagykanizsáig el tudok menni oda-vissza megállás nélkül!”
Persze, lehet, hogy lesz ilyen 2368-ban, de szerintem akkor is felesleges lesz. A kérdés ugyanis, hogy mennyi idő alatt vagyunk képesek feltölteni az akkumulátort. Persze ehhez fejlődnie kell még a töltőhálózatnak, de ez lényegesen gyorsabb ütemben tud megtörténni, mint az előző 2000kilóméteres hatótávval kapcsolatos elvárás. A KIA EV6-at ebben lépett előre. Képes ugyanis az egyenáramú töltés ebben az alaptípusban 180kW-ot felvenni, a nagyobb teljesítményű modellek esetében pedig a 240kW-ot. A váltóáramú (tehát otthoni) hálózatról is gyorsabban tölthető, mint a legtöbb elektromos autó.
A 300 kilométeres hatótáv egyébiránt pedig a napi munkába járás, ingázás igényeit jellemzően ki kell, hogy elégítse. Otthoni háromfázisú töltés esetén 7kW-tal tölthető, ami azt jelenti, hogy egy éjszaka alatt, otthoni díjszabás mellett – tehát olcsón – feltölthető. Egy 100kWh-s akkumulátorral ez nem tehető meg, ha közel maximálisan kifogyasztjuk.
A technikai részleteken kívül az EV6 külső megjelenésében is jelentősen különbözik a megszokott formavilágtól. Talán nem olyan mértékben, vagy másképpen, mint a minimálisan kisebb konszerntárs és közös alapokkal rendelkező Ioniq 5, de kimondhatjuk erre a modellre is, hogy formabontó, sőt azt is, hogy megosztó. Nem a megszokott módon szép a külseje, annyira más, mint amennyire az elektromos autók mások. Digitális, furcsa karosszériaelemek, amiket eddig nem láttunk korábban. Nézzük csak a hátsó részét, ami talán mind közül a leginkább egyedi. A vörös fénycsíkot és az ide-oda hullámzó ívekből előkerülő hátsó lámpatestet. Azt hihetjük, hogy a fekete „érdekes” műanyag mellett az ezüstnek sincs funkciója, de nem, az bizony világít. Teljesen a lökhárító alatt is vannak fények, egyedi formák. Az egész vonalvezetés mintha kicsit hasonlítana az Aston Martin DBX-re, nekem tudj isten miért, de tetszik. Jobb hátul van a töltőrész ajtaja, amely érintésre elektronikusan nyit és zár.
Az autó oldalról is különleges, sportos. Az egyébként szerintem kényelmetlenül használható kilincsek igazán menők. El lehet kuncogni, ahogy egy ismerősnek megmutatjuk és szenved, hogyan nyissa ki egy kézzel. Persze lehet, van rá rutin, de nem jön mindenkinek azonnal.
Hatalmasak a kerekek, még belépő szinten is 19” és persze a teljes formavilág, felépítés SUV, hiszen így lehet manapság autót eladni.
Az orr-rész szintén más, mint a megszokott KIA dizájn. Szűk méretű hűtőrács, mátrix LED fényszórók. Futurisztikus, modern dizájn.
Belül is hasonló módon modern a kialakítás. Óriási a beltér, hiszen az elektromos autó adta lehetőséget kihasználva a tengelytáv lényegesen nagyobb. Mivel nincsen kardán, nincsenek extra alkatrészek, egy teljesen sima padlója van az EV6-nak. A lábtér is gigantikus az elől ülők számára és szintén szokatlanul nagy a hátsó utasoknak is. A középső könyöklő szinte lebegő hatást kelt a két első ülés között. Kényelmes rajta a könyöklés, a tekergetős fokozatváltó kis helyet foglal el. Praktikus, de szokni kell egy kicsit a használatát. Csak akkor lehet váltani, ha teljesen álló helyzetben van az autó, minimális gurulást sem tolerált a rendszer. Viszont szintén praktikus, mert nem foglal felesleges helyet. Így ezen a pontos is több marad a tárolórekeszek számára. Ebből a szempontból a KIA valóban fantasztikus. Telis-tele a jármű pohártartókkal, rekeszekkel.
Különleges a műszerfal anyaga, textúrája. Nem drágák az anyagok, amiket használtak benne, de az összeszerelési minőség és a színek, anyagstruktúra miatt barátságos.
A kormány jó fogású, az ülések nekem nem voltak a legkényelmesebbek. Inkább közepes érzés volt bennük ülni, mint jó. A műszerfal, illetve az azonos méretű, de érintőképernyős középkonzoli képernyő viszont tökéletes. Jól átlátható, informatív, számos funkciót tud. A kezelése gyorsan elsajátítható és meglehetősen gyors.
Nagyon tetszett, hogy a középkonzolon elhelyezett érintés vezérelt klímaszabályozó egyetlen gombnyomásra átalakul a rádió vezérlésére alkalmas felületté. Bár nem vagyok az érintőgombok legnagyobb barátja, de itt ez jól funkcionált, illett az autó hangulatához. A rádió kezelése egyébként fizikális gombbal is működtethető a kormányról.
A hátsó utasok számára, ahogy imént említettem, fejedelmi tér lett kialakítva. Az üléspozíció talán nem a legjobb, mert a lábakat nem támasztja alá tökéletesen az ülés. Ennek oka, hogy a padlószint magasabban van, mivel alatta található az akkumulátor. Éppen ezért az üléseket kénytelenek voltak a tervezők alacsonyabban tartani az átlagosnál, hogy a fejtér megmaradjon. Nem kritikus a helyzet, kényelmes így is. A hátsó ülések háttámlája egyébként állítható dölésszögű. Ez szintén nagyon pozitív. Az itteni utasok is kaptak USB kimeneteket, szóval ebben sincs hiány.
A csomagtér 520 literes hátul, és a motorháztető alatt is találunk egy 52 literes tárolórekeszt, amely a töltőkábeleknek ad helyet. Ezek között találtunk egy különlegességet is. A kevés extra közül az egyik, amely az autóhoz rendelhető, a Power csomag, amely a hőszivattyún kívül, amely a hatótávolságban segít, ha fűteni szeretnénk, egy kis átalakító, amely a képes visszaalakítani az akksiban lévő egyenáramot váltóárammá. Így visszafelé, mint egy hordozható energiaforrás, képes működtetni az autót. Szóval, ha utazunk és például visszük a kapszulás kávéfőzőt, akkor azt nyugodtan bedughatjuk ennek segítségével a kocsiba. Nehéz kérdés állítva magunkat, hogy a kocsiba maradjon energia, vagy magunknak juttassunk.
Nagyon jó vezetni az EV6-ot, kifejezetten kellemes a vezetési élmény, amelyet a jó futómű, felfüggesztés, a hátsókerék hajtás adta élmény és a modern környezet teremt. A belépő modell is komoly élményekkel gazdagított és őszintén gondolom, hogy megadta azt az érzést, hogy ne temessem el magamban az autózást, ha jönnek az elektromos autók. Főleg, ha ilyenek lesznek, amit a koreaiak készítenek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez