A holokauszt táncos emlékirata a Müpában
Eltáncolni a felfoghatatlant, szembenézni a feldolgozhatatlannal
Kibbutz Contemporary Dance Company, Izrael – Aide Memoire
2014. január 5., 6., 19:00
Művészetek Palotája, Fesztivál Színház
Az izraeli Kibbutz Contemporary Dance Company Aide memoire című előadása a holokauszt jelenünkre gyakorolt hatását mutatja be úgy, hogy az új generációk tapasztalataiból és érzelmeiből szemléli a tragédiát. A koreográfia nem a holokausztot festi le, hanem tudatos asszociációinkra építve mai világunkról is szól. A 20 éve bemutatott, azóta a világ minden táján nagy sikerrel játszott darab a Holokauszt Emlékév részeként 2014. január 5-én és 6-án a Művészetek Palotájában lesz látható.
„Az Aide Memoire nem csak a holokausztról szól. Olyan kérdésekkel foglalkozik, amelyek jelenünkkel és a mai valósággal kapcsolatosak: az erőszakkal, a háborúkkal, és azok mindennapi életünkre gyakorolt hatásával. Azért alkottam ezt a darabot, hogy elkiálthassam: állítsátok meg az erőszakot! Állítsátok meg a holokausztot!” Így foglalta össze a táncelőadás legfontosabb mondanivalóját a társulat művészeti vezetője és koreográfusa, Rami Be’er, aki erős személyes indíttatással bírt az Aide Memoire létrehozásakor. Egy izraeli kibucban nőtt fel, magyar származású holokauszttúlélő szülők gyermekeként, akik azonban évtizedekig nem beszéltek a múlt e sötét fejezetéről. „Amikor úgy éreztem, készen állok arra, hogy szembenézzek a holokauszt rettenetével, megszületett az Aide Memoire, amelyben a csapdába zártság érzését igyekeztem megjeleníteni.”
Az előadás díszletéül szolgáló kilenc alakítható fatábla, a köztük lévő rések – amelyeken éppen átférnek a táncosok – is ezt szimbolizálják. Ám a szereplők ebben a jelképesen barakkszerű térben megtanulnak létezni, és kiderül, itt nemcsak menekülni, hanem álmodozni, vágyakozni és élni is lehet. A koreográfiát lenyűgöző dinamika, színházszerű fogalmazásmód jellemzi, amelyet a kitüntetett szerepet kapó világítás, a gondosan megválogatott kosztümök, a sokszínű zenei kollázs – Dowland, a Laibach, Stockhausen és a Kronos Quartet – erősít. A táncosok mozgása két „felületen” folyik: a palánkon inkább a testtechnika, míg a földön – ahol a szereplők szabadabban létezhetnek - a Graham-iskola és a klasszikus balett mozdulatai dominálnak. Az Aide Memoire ereje abban áll, ahogy a színházi és a politikai, a drámai és a történelmi, az egyetemes és a személyes dimenziókat hatásosan egyesíti.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez