A híresség árnyékában – Fiat Tipo Hatchback 1.0
Az Autócentrum Szabó jóvoltából egy ismert, de hazánkban egy nem kellőképpen elismert típust, a Fiat Tipot volt szerencsénk tesztelni az elmúlt napokban. Nincsen könnyű dolga a Tiponak, hiszen márkatestvére a Fiat 500-nak. Ez a rokonság nem tesz jót neki, hiszen egy szexi, social media sztár mellett kizárólag a praktikummal helyet követelni az asztal mellett, 2023-ban rendkívül nehéz.
A Fiat Tipo második piacra futását éljük manapság. A név ismerősen csenghet, hiszen 1988 és 1995 között ilyen néven már találkoztunk autókkal a márkánál. Ezt követően a Tipo név egy időre feledésbe merült, majd 2015-ben jelent meg a most is futó széria, amelyet a Fiat törökországi gyárában készítenek. Természetesen azóta átesett számos modellfrissítésen, ráncfelvarráson, legutoljára 2021-ben, hogy megtartsa vonzerejét, a lassan modellciklusa végén járó Tipo. A világ számos országában, régiójában forgalmazott típus egyébként tavaly év végén érte el az egymillió eladott példányszámot.
A Tipo egyértelműen egy elérhető árú, mondhatnám azt is, hogy jó ár/értékarányú gépkocsiként vonult be a köztudatba. Sallangmentes karosszériája megfelelő megjelenést biztosít. Kezdetben három változatban – 4 ajtós lépcsőshátú, 5 ajtós csapott hátú és kombi változatokban volt kapható. Ez egészült ki egy úgynevezett Cross kivitellel a 2021-es modellfrissítést követően, amely egy magasabb felszereltségi szintet és kicsit terepesebb megjelenést sugall.
Most a 2023-as modellévben a 4 ajtós változattal már nem találkozhatunk idehaza és a motor portfolió is letisztultabbá vált. Két benzines erőforrással válaszható a Tipo. Az egyik egy háromhengeres, egyliteres, turbós erőforrás, amely 100 lóerős. A másik pedig egy mild-hybrid 1,5 literes motor 130 lóerővel. Ezen kívül egy dízel is található a kínálatban. Az 1,6 literes multijet, szintén 130 lóerővel.
Tesztautónk az alap 1.0 literes motorral volt szerelve, amelyhez egy 5 sebességes manuális váltó tartozott. Az autó alapfelszereltségén túl a Stílus csomag volt még az autóba rendelve, amely így számos mutatós és hasznos kiegészítőt tartalmazott, többek között a 16” -es könnyűfém keréktárcsákat. Az autó formai szempontból teljesen emészthető, kifejezetten szép a hűtőmaszk, amelyen már az új Fiat embléma díszeleg. A hátsó lámpatestek LED-es világítást kaptak.
A Tipo egy könnyen vezethető, általános napi használatra kiváló, kompakt autó, amelyet természetesen méretei alkalmassá tesznek hosszabb utazásokra is. Szinte teljesen összemérhetőek a dimenziói a Golf 8-cal. Annál 84mm-rel hosszabb 4368mm, tengelytávja pedig 2mm-rel nagyobb. Az 1240 kg-os autót az ezres erőforrás meglepően jól viszi. Ne számítsunk persze arra, hogy sportautóba fogunk ülni, de azt a fajta sztereotípiát nyugodtan félre lehet tenni, hogy nem lehet egyliteres motorral kényelmesen közlekedni. A fogyasztása nem alakult rosszul a tesztelés alatt. Autópályán 6,8-at, országúton 5,6 litert, városban pedig 7,5-7,8 liter között fogyasztott. Bár ezekkel az adatokkal nem jön ki a katalógus szerinti 5,4-es átlag, de a 6,7 litert, amit Mi mértünk, nem érzem soknak. A manuális váltóját inkább közepesnek mondanám, mert a váltó mozgatása és a szerkezet esetében találkoztam már jobbal is – főleg japán autóknál, de probléma nem volt vele.
Hiányoltam viszont a hatodik sebességfokozatot, amit nagyobb sebesség esetén úgy éreztem elbírt volna.
A futómű és a felfüggesztés nagyon jóra vizsgázott nálam. Jól vette fel a magyar utakra jellemző hibákat. Ez a „terepviszony” jó tesztpálya az összeszerelés minőségének vizsgálatára, ami szintén jó pontszámot érdemel. Bár a Tipo utasterében jellemzően kemény anyagokkal találkozunk, recsegést, zörgést nem lehetett tapasztalni.
Az utastérben jó a térkínálat, a hátsó utasoknak is kellő láb- és fejtere van. Azt viszont hozzá kell tenni, hogy az ülőfelületek hossza lehetne mindenhol nagyobb, mert a combokat nem támasztja kellőképpen hosszan alá az ülőfelület. Nem lesz tőle kényelmetlen az autó, de el tudom képzelni, hogy hosszabb utaknál ezt már érezni lehetne.
A csomagtartó is jó méretű az autóban, 440 literes, amely a versenytársakhoz képest szintén nagyobbak számít.
A Tipo infotainement rendszer felülete két darab 7” -es képernyőből áll. Az egyik a kormány mögötti műszerfalat takarja, aminek érdekessége, hogy belenyúlik egy analóg kijelzőbe, amely inkább csak egy szép/érdekes grafikai megoldás. A funkcióból nem vesz el semmit. Teljes mértékben informatív és jól leolvasható, kezelhető ez a terület a kormányra elhelyezett gombok segítségével.
A másik képernyő, a középkonzolra elhelyezett érintőképernyős felület. A manapság megjelenő autók képernyőjéhez képest ez egy pici felület (de akit zavar a Tech csomag rendelésével 10,25” -es képernyőt kap), de funkciójában teljes. Az Android Auto és az Apple CarPlay használatára alkalmas, tehát a telefonunkat kábel segítségével ki tudjuk ide tükrözni.
A képernyő alatt a klíma vezérlésére szolgáló tekerőgombokat találjuk. Továbbá egy gompot, amivel a Fiatoknál jól ismert City szervó kapcsolható. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kormányt nagy mértékben puhítja fel, így szinte egyetlen ujjal tekerhetővé teszi. Parkolásnál ez egy kellemes segítség.
A kompakt kategória természetesen minden piaci szereplőt felvonultat és bár annak ellenére, hogy manapság mindenki elsősorban SUV-ot fejleszt, komoly verseny, fejlesztés található itt is. Említhetem a Kia Ceedet, Ford Focust, a már összehasonlítás tárgyát képező Golfot és nem utolsó sorban a Stellantis konszerntársakat a Peugeot 308-at, Opel Astrát, Citroen C4-et, DS4-et.
Az árak összehasonlítása nem könnyű feladat, hiszen figyelembe kell venni a felszereltségi szintet is, amely a Tipo esetében egészen bőséges. Másik oldala a mérlegnek, hogy a Tipo egy régi típus az imént felsoroltakhoz képest, ami miatt elvárható egy kedvezőbb árcédula. A modellciklus elején, ahogyan a cikk elején említettem, az ár/érték arány egyik bajnoka volt a Tipo. 2023-ra sajnos jelentősen növekedett az ára. Az importőri konfigurátor a mai napon 9,29 milliós induló árral kalkulál, amelyhez a tesztmodell esetében még egy 600 ezer forintos stílus csomag is társul. Tehát valamivel 10 millió alatt áll meg a tesztelt autó listaáron.
Van viszont jó hír is! Az Autócentrum kínálatában még találni tavalyi beszerzésből készletet, amelyek nemcsak azzal az előnnyel bírnak, hogy az alapáruk olcsóbb, de még további kedvezményt is kapunk belőlük. Érdemes tehát itt vizsgálódni Tipo vásárlás előtt, mert az említett listaárhoz képest milliós különbséggel találhatunk itt ajánlatot. Ez azért fontos, mert a jelenlegi listaárakat nem éreztem versenyképesnek, de a linkelt weboldal árairól már nem ezt gondolom. A Fiat Tipo nagyobb odafigyeléssel elérhetett volna szerintem jelentősebb sikereket, mint ahogy más országokban tette. Mert a Fiat presztízsben messze nem áll a sor végén és a Tipo sok éven keresztül a legolcsóbb ajánlatok között volt a kompakt szegmensben. Összeségében jó tapasztalat volt az autó tesztelése, jó kis autó a Tipo. Még egyszer köszönjük az Autócentrum Szabónak a lehetőséget.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez