A gyönyörű nő, aki főzni is tud – Audi RS5 Sportback
Talán az egyik legkülönlegesebb autó az RS5 azok közül, amelyek nálunk jártak. Nem a teljesítmény, nem a kiemelkedő és egyedi dizájn teszi azzá, hanem az, hogy mindenből megvan benne szinte a maximum és ezzel együtt nem hivalkodó. Annyira.
Azért muszáj odaírni, hogy annyira, mert azt be kell vallani, hogy számos elemében nagyon dögös lett az RS5. Ennek ellenére nem egy hivalkodó autó. A nálunk töltött időszak alatt és még utána is megannyiszor járt a fejemben, hogy vajon 40 millió forintot adnék-e ezért az autóért. Mert valljuk be azért ez nagyon-nagyon sok pénz. Kell-e, akarjuk-e, hogy a ráköltött milliók kifelé jobban látszódjanak? Fontos-e, hogy p@nci mágnes legyen egy sportautó, vagy roppant sportosra hangolt autó ezért az összegért? Ha igen, akkor az RS széria másik darabját ajánlanám, hiszen a kupé forma, amely nincsen megemelve néhány centivel, az önmagában nem annyira divatos.
De tegyük félre a mai mainstream divatot! Mert az Audi RS5 egy rendkívül szépre sikerült autó. A mai SUV korszak előbb-utóbb véget fog érni, ahogyan a buszlimuzin korszak is véget ért. Lesz majd valami más, bármilyen elcseszett vagy éppen praktikus forma, kivitel, amelyet felkap a jónép és az autógyárak pedig érthető módon elkezdik önteni magukból. De a kupé örök. Az pedig, hogy 5 ajtós a kivitel még ad egy plusz jó pontot az egésznek, hiszen praktikus is.
Az RS5 formavilágát a rája ihlette. Bár a rájára nem mondható, hogy a legszebb állat a földön (kivétel egy rája srác szemszögéből egy rája lány), de négy kerékre pakolva az Audi vonalait ötvözve már teljesen más a helyzet. Hiszen a napra lehet nézni, de „rája” nem, annyira gyönyörű. A méhsejt mintás fényes fekete hűtőrács hatalmas szájként mered az előtte lévő útra és képletesen szólva pillanat alatt képes is azt elnyelni. A motorháztető és lökhárító ívei mind ide futnak be középre és biztosítják a szemlélődőt arról, hogy nem átlagos A5-ös Audit szemlélnek. A légbeömlők nem kamuk, csakúgy, mint a motorháztető alatti plusz rések, amelyek szintén arra hivatottak, hogy a 2,9 literes V6 biturbó erőforrást lássák el levegővel. A hatalmas és tényleg szemet gyönyörködtető 20-as kerekek díszei annak az enyhén ívelt sziluettnek, amelyet az RS5 Sportback kapott. A Sportback, azaz az 5 ajtós változat kereken 6 centiméterrel hosszabb, mint a kupé verzió. Ez a növekedés teljes mértékben a tengelytáv növekedéséből származik, így kimondhatjuk, hogy a belső térnek ez kifejezetten jól jött. Az Audi RS5 4 felnőtt teljes értékű szállítására alkalmas.
De mielőtt a belső tér elemzésébe jobban elmélyednék, muszáj pár szót ejteni a hátsó traktusról is, hiszen ez a rész is nagyban különbözik az átlagos A5 Sportbacktől. Diszkrét fekete spoiler fut végig a csomagtartó tetején. Egyáltalán nem nagy, nem hivalkodó, de kellő jelzéssel szolgál ez a részlet is arra, hogy itt valami különleges autóról van szó. A kipufogó és a környéke már egyáltalán nem ennyire visszafogott. Hatalmas ovális kidörgők vannak jobb és baloldalon, melyeket a szintén méhsejt mintás diffúzor köt össze. A kipufogók egyébként nem kamuk, mint manapság sok autó esetében. Ha belenézünk, akkor láthatjuk a dupla végeket a króm keretben. Sőt azt is észrevehetjük, hogy ezek egy szelep segítségével nyithatóak. Ez utóbbit az RS mód gomb benyomásával tehetjük meg, ettől lesz férfiasabb a hangzás. Megnyugtató tehát, hogy a komolyabb motorhangot nem a hangszórók állítják elő.
A motortérben tehát a 2,9 literes erőforrás dolgozik, amely nem kevesebb, mint 450 lóerőt képes a két turbófeltöltő segítségével előállítani, amelyhez 600Nm nyomaték is társul. Különlegessége ennek a motornak, hogy teljesítményében megegyezik az előző, első generációs modellbe szerelt 4,2 literes V8 motoréval. Persze a hang értelemszerűen más, de ezt kompenzálja, hogy az azonos teljesítmény mellé jelentős, 170Nm többlet nyomaték társul. Hogy mit tud ezzel az RS5? 3,9 másodperces sprintet 100km/h sebességre. Ez pedig egyáltalán nem semmi! Fantasztikus jó érzés az Audi volánja mögött ülni és közben élvezni, hogy a szinte megszokott Audi steril hangulatban bitang nagyot gyorsul a gép. Mindezt persze RS módban képes produkálni a szerkezet. Ha másért nem, ezért az élményért érdemes mélyebben a pénztárcánkba nyúlni.
A belső tér egyébként szintén olyan, amibe nem lehet belekötni. Nagyon jó minőségű anyagok, szépen és logikusan berendezett utastér fogadja az autóba ülőket. A vezető és első utasoldali sportülések rendkívül kényelmesek. Ideálisan találták el azt a pontot, amitől sportosak és kényelmesek is egyben az ülések. Az Audi kormánya szintén nagyon jó fogású, itt is az a mondás igaz, hogy se nem túl nagy, se nem túl kicsi és éppen megfelelő a vastagsága is. Ennél ideillőbbet nem is lehetne tervezni. A műszerfal teljesen digitális, számos nézetet be lehet állítani, amelyről a menet közbeni információk leolvashatóak. A központi infotainement hatalmas érintőképernyője nagyon jól kezelhető és pengeéles felbontású. Ebben a szériában már kizárólag érintőképernyős módon vezérelhető, tehát eltűnt a váltó melletti tekerőgomb. Nekem őszintén szólva nem hiányzik, hiszen gyorsan és logikus sorrendben érhető el minden beállítási opció. A telefon kábellel és vezeték nélkül is kitükrözhető erre a felületre. Szintén örömteli, hogy megfelelő arányban tartották meg a digitális és manuális kezelőszerveket. A nagy kedvencem a hangerőszabályozó ott van pont a könyöklő előtt és a klíma vezérlés is a jól funkcionáló, kiváló minőségérzetet adó tekerőgombokkal állítható.
Az Audi RS5 egy univerzális gépkocsi. Sportautó és családi autó egyben, amely üzleti megjelenésre is tökéletes. 460 literes rakodókapacitása kategória átlagon felüli csomagot képes elnyelni. Talán az egyetlen bántó pont az RS5 esetében a fogyasztása. Átlagos használat mellett 12 literes átlagot lehet vele elérni, a képességek kihasználása esetén ehhez 4-6 liter nyugodtan hozzátehető. Ez nem kevés, mint ahogyan a 460 lóerő sem, tehát utóbbi kijelentésem sem feltétlenül állja meg a helyét.
Összeségében az RS5 egy all in one gépkocsi, mindezt úgy teszi, illetve teljesíti, hogy csak részleteiben tűnik ki a tömegből. Persze ezek a részletek nagyon fontosak és különlegesek, csakúgy, mint a V6 hangja. Elegáns és egyben sportos, olyan formavilág, amelyre valószínűleg nagyon sok év után is a szép jelzőt fogja mindenki használni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez