A fullos háromhengeres – KIA Ceed 120 T-GDI Gold
2020 válasza a környezetvédelmi problémákra természetesen a hibrid és az elektromos. De amennyiben maradni akarunk a hagyományos erőforrások mellett, mert a pénztárca, vagy éppen a józan ész azt diktálja, hogy a fenti kettő tökéletesen fölösleges, avagy értelmetlenül drága, akkor hétköznapi ember a háromliteres motor helyett a háromhengerest tudja választani.
Bár egy másik hasonló erőforrás tesztelése során ígéretet tettem az egyik kedves olvasónknak, amivel mindmáig adós vagyok, hogy nem csak új, hanem 150-200 ezer kilométert futott háromhengerest is tesztelni fogunk, de továbbra sem tudok másképpen nyilatkozni egyelőre, mint hogy meglepően jól teljesít ez a motor. A kisköbcentis motorokkal kapcsolatban van egy negatív beidegződés, amelyet nem javít a csupán három henger, de nincs mit tenni a CO2 csökkentésre ez a lehetőség maradt.
A motor járása valóban egy kicsit zakatolósabb, mint egy négyhengeresé, illetve érezhető minimális rezonancia alacsonyabb sebességről való gyorsítás esetén, de azért egyáltalán nem katasztrófáról beszélek. Ami nekem problémám volt ezzel a motorral, az egyedül a magasabb tempónál a fogyasztása. Autópályán 130-140 közötti tempó esetében ugyanis 8,3 litert fogyasztott, városban 6 – 7 között. Vegyes használat mellett pedig 7,1 átlag jött ki. Ezt pedig kicsit soknak érzem a teljesítményhez képest (120 lóerő/172 Nm nyomaték). Elfogadom, hogy én vagyok túl dinamikus, de képtelen voltam a gyári 5,6-6,1 közötti fogyasztást elérni. Azt viszont el kell ismerni, hogy határozottan komoly dinamikára képes a motor már alacsony fordulatszámnál is, köszönhetően a turbónak.
Alapvetően a KIA modelljeiről a lehető legjobb a véleményem. A belső kidolgozás kifejezetten pazar a versenytársaihoz képest és ez felettébb igaz a Gold felszereltségű, öt ajtós tesztautónkra. Pár hónap telt azóta, amikor egy hasonló színű BMW 1-es volt nálam és persze nehéz és egyáltalán nem fair lenne egyéb szempontból összehasonlítani őket, de tényleg azt kell mondjam, hogy a Ceed kifogástalan. Nem utolsó sorban pedig 3 darab Ceed vásárolható meg a BMW árából.
A teljes belső környezet csupa minőségi anyagokból áll. Kényelmesek az ülések, remek fogású a fűthető bőrözött kormány, szuperül mutat, hogy gyárilag bőrözött a műszerfal teljes felső része és a 10,25” -es fektetett formátumú kijelző a legmenőbb az összes közül. A telefon természetesen kitükrözhető rá, így a Waze valóban szélesvásznú moziélményt ad. A felszereltség tartalmazza a mai korra jellemző összes vezetésbiztonsági és kényelmi extrát/funkciót, tehát ebből a szempontból egyáltalán nem lehet rossz érzése annak, aki ezt a márkát és típust választja.
A hármas szám azért is fontos a hengerek számán és a háromszoros árú BMW-n túl, hogy a harmadik generációja fut már az utakon a Ceed-nek. A modellnek, amely meggyőződésem, hogy az alapjait teremtette meg a KIA európai sikereinek. Bár 2006 óta sokat forgott a világ kereke és a számos gazdasági változáson kívül a közízlés is jelentősen változott. Nemcsak a hagyományos erőforrások szorulnak hátra, hanem a hagyományos forma is. A fő hívószó a crossover avagy SUV, így különösen üdítő pillanat olyan autót tesztelni, amely ezekkel a divatszavakkal szembe megy és a konzervatív vevőréteget szólítja meg, vagy éppen azokat a cégeket, amelyek nem gondolják, hogy a vállalati autónak 5-8 centiméterrel magasabbnak kell lennie. Mert ha a divatot leszámítjuk, akkor ennek vajmi kevés értelme van.
Külső formai jegyei, megjelenése ugyancsak feljebb pozícionálja a KIA-t. A LED-es fényszóróknak, a markáns 17-es alufelniknek és a dinamikus vonalvezetésnek köszönhetően határozottan sportos a megjelenése. A német versenytárs nemrégiben megjelent nyolcadik generációs modelljéhez képest egyáltalán nincsen elmaradva formai szempontból.
A csapott változat miatt a csomagtér az átlagos méret alsó küszöbén van, 395 literes, viszont az osztottan dönthető hátsó ülésnek köszönhetően 1291 literig bővíthető. A hátsó térkínálat egyébként elegendőnek mondható és hosszabb távon is kényelmes lehet a hátul ülő 2 felnőtt részére (természetesen 3 személy fér el papíron hátul, de nem sok autót ismerek, ahová egy Budapest-Milánó szakaszra jó érzéssel ültetnék 3 felnőtt utast).
Az első ülésen utazóknak egyáltalán nem lehet okuk panaszra. Azon kívül, hogy kifejezetten kényelmes az ülés, számos pakolóhely és pohártartó szolgálja a kényelmet.
Szintén szerethető a KIA autókban, hogy a vezetőülést elfoglalva, pillanatok alatt otthon érzi magát az ember. Szinte semmiféle megszokást nem igényel a kezelőszervek használata. Logikus az elrendezés és minden kézre esik.
A KIA Ceed kifejezetten hozta azon szempontok mindegyikét, amelyet a kompakt kategóriában egy autónak hoznia kell. Annak megítélése, hogy a háromhengeres turbómotorok milyen módon fognak viselkedni sok év múlva, az jelen körülmények között csak találgatás. Az viszont biztos, hogy a 7 év 150.000 km garancia, amelyből az első 3 év korlátozás nélküli, elég meggyőző, hogy a KIA biztos a dolgában.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez