A férfi élet szakaszai, avagy az R18 generációk – BMW R18 teljes modellsor
Általában azt várják el tőlem, hogy valamiféle objektív véleményt alkossak a tesztelt járműről, vagy ritkább esetben járművekről. Az elmúlt két egymást követő hét viszont inkább az élményekről szólt, amelyeknél tudvalévő, hogy nem az ész, hanem az érzelem vezérli. Lehetőségünk volt ugyanis a teljes BMW R18 kínálatot kipróbálni. Miközben fürödtünk az élvezetekben és megszűnt a világ összes napi problémája, úgy felejtettem el azon gondolkozni, hogy vajon az egyes technikai részletek valamihez képest jók vagy rosszabbak.
Több mint egy éve járt nálunk az R18 először. Kicsit szerencsétlenül jöttek ki akkor a dolgok, mert rengeteget esett pont az eső, azután a rendszámtáblát is elhagytuk valahogyan. Így most már elárulhatom, hogy csak kertek alatt, rejtőzködve tudtam próbálgatni a motort. Persze izgalmas dolog motorozni, de ezek a körülmények kicsit elterelték a figyelmemet és mondjuk azt, hogy csak 99%-ban tudtam a vasra figyelni. Ez az írás itt olvasható.
Az elmúlt napok élményei természetesen rányomták a bélyegét általánosan a hangulatunkra. Jókedv, végtelen szabadság érzése és megnövekedett tesztoszteron a vérben, ez a plusz, amit az R18 képes nyújtani. Nehéz megfogalmazni, hogy miért van ez, melyik az a speciális alkatrész, amelyik ezt váltja ki, de az biztos, hogy különleges érzés a nyergébe pattanni, szelni az utakat és hallgatni a hatalmas blokk szép dörmögését.
Miközben egyik gépről a másikra szálltunk, kezdtem el azon gondolkodni, hogy a 4 csodaszép motor közül melyik lenne az én szívem igazi választottja?
Van előszöris az alap R18, ezt követi a Classic, majd a Bagger és legvégül a Transcontinental. Van egy komolyabb szakadék (árban is) a Classic és a Bagger között. Míg az első két motor hagyományos, analóg műszeregységgel rendelkezik, addig a két nagyobb társuk már egy teljesen digitális műszerfali egységet is kapott a hagyományos, analóg mutatós kijelzők alá. Látható, hogy az építési koncepció teljesen más volt, hiszen a B és a Transconti az amerikai piacra készül elsősorban.
Az alapváz, a blokk, a meghajtás mind a négy R18-ban teljesen azonos. Viszont a felépítés a kiegészítők méretében, megjelenésében is eltérő motorokat eredményez.
Azt hiszem a klasszikus vicc az ország megyéiről (most már vármegyéiről) és azok párhuzamáról a férfi élet szakaszairól, mely szerint van a Heves megye, Vas megye, Békés megye és a Tolna de nem megye, teljesen ráillik az R18 kínálatára.
Az R18 a 25 és 35 közötti korosztály. Még nincs semmi plusz, fölösleges tárgy, sallang rajta. A hatalmas blokk felhőtlen szabadságot ad. Könnyű kezelni, hiszen semmi nem akadályozza meg abban, hogy arra menjen, amerre szeretne. A hatalmas blokk és nyomaték ellenállhatatlanná teszi. Igazi szemcsapda, amely minden járókelőt azért késztet arra, hogy odapillantson, mert az erőt, a férfias megjelenést sugározza. A különleges Fishtail kipufogó csak ezen a modellen jelenik meg, amely a cruiser formájának sziluettjét hordozza magán. A második utas számára készült ülőfelület igencsak kényelmetlen. Nem akar plusz terhet cipelni, ha igen, akkor azt is csak rövidtávon, ameddig gyorsan haza nem ér vele. 345 kilogramm tiszta élvezet.
Az R18 Classic a 35 és 45 közötti korosztály. Van már egy jelentős szélvédelem, felkerültek a LED-es fényszórók. A kipufogó formája már megváltozott ennél a modellnél. A hosszú egyenes, krómozott elem végighalad a teljes váz mellett. A hang szerencsére nem változott. A hátsó utas ülése kényelmesebb, szélesebb. Már egyáltalán nem baj, ha ül mögöttünk valaki, sőt ennek bizonyítékául bőr táskák is kerültek a motor oldalára. A hosszabb utak kényelmesebbé válnak, hiszen a sebességtartó automatika is alapáron jár hozzá. A súly persze növekszik, de még egyáltalán nem elviselhetetlen a különbség. 365 kilót kell mozgatni.
R18 Bagger, a 45 és 55 éves korosztály. Nem hagyjuk abban a gyűjtögetést természetesen az évek alatt. Ennek ékes bizonyítéka a Bagger, amely jelentősen nagyobb, mint az előző két jármű. Már stabil az élete ennek a korosztálynak, így semmi más nem marad, csak az, hogy a korral járó deficitet extrákkal pótolja. Hatalmas fejidom került az R18 első részére. A szélvédelem klasszisokkal növekszik, a sebességtartó már nem egyszerű hétköznapi, hanem a környező forgalom sebességéhez igazodó adaptív (ACC). A lábunkat is már egy lábtartó padon tudjuk nyugtatni, amelynek következtében a sebességváltás is megváltozik. A sarkunknál lefelé taposva felfelé, a lábunk első részével lefelé taposva lefelé válthatunk. Szóval csak taposunk, taposunk és közben hihetetlen kényelmesen haladunk előre. Nagyon mutatós részlet, hogy a forgattyúsház ennél a típusnál alapként teljesen fekete.
A többletsúly következtében viszont a kormányzás, kanyarodás már nem a régi, hiszen 398 kilogrammot kell már mozgatni. A kialakítás viszont lélegzetelállító. A Bagger egy hatalmas 10,25” -es TFT kijelzőt kapott a négy darab analóg kijelző alá, amelyek a sebességet, fordulatszámot, üzemanyagszintet és a rendelkezésre álló erőtartalékot mutatják (azért ezt már nem árt tudni, nem csak úgy bele a vakvilágba húzzuk a gázt). A digitális kijelzőn pedig a szokásos BMW infotainement rendszer dolgozik, amelyről a létező összes menetinformációt le tudjuk olvasni, kezeli a kihangosítót és a mobiltelefonunkat is, amelynek külön hűtött helyet találunk a tankon.
A feltűnő megjelenést és a praktikumot további két fontos elem biztosítja. A kemény és központilag zárható oldaldobozok, valamit a fejidomba épített Marshall hi-fi rendszer. Utóbbi remekül szól és ha a blokk hangja nem keltene elég feltűnést, akkor az ezen keresztül érkező zene egészen biztosan fog.
És milyen a hátsó ülés? Még kényelmesebb, még szélesebb. Aki ide beleül, biztosan tudni fogja, hogy jó helyre érkezett.
A kínálat csúcsa az R18 Transcontinental, az 55 éven felülieknek. Ez a motor a teljes luxust képviseli. A fejidom még nagyobb, már-már mozdíthatatlan alacsony sebesség esetén. Viszont mögötte észre sem vesszük, hogy merről fúj a szél. Tökéletes a szélvédelem bármilyen sebesség esetén. Elölről a két kiegészítő fényszóró, oldalról a hatalmas dobozok és a pluszként megjelenő hátsó doboz adja a tekintélyt parancsoló megjelenést. Természetesen a dobozokat központi zárral nyitjuk és zárjuk. A méretük alapján bármilyen hosszú túrára el lehet indulni bátran. A hi-fi rendszer is tovább bővül, és itt már 6 hangszóróból szól a zene. A hátsó utas konkrétan egy fotelben ül, fejedelmi a luxus. 426 menetkész tömeget cipelni viszont egyáltalán nem könnyű. És itt nem a motorteljesítményre gondoltam, hiszen az 1802cm3-s kéthengeres blokk a maga 91 lóerejével és 158Nm-es nyomatékával megbirkózik ezzel simán, de a motorosnak városi közlekedésnél keményen kell küzdenie az elemekkel. Aki nem szokott ehhez hozzá (mint én), annak garantáltan izomláza lehet 1-2 órás belvárosi közlekedés után. Természetesen ennek a motornak a fő terepe nem ez, hanem a széles hosszú út, de néha muszáj városban is közlekedni…
Egyszóval a Transcontinental a csúcs. Későn jutunk el az esetek többségében oda, hogy ennyi mindent magunkra tudjunk pakolni. Elfedjük ugyan ezzel a sok-sok elemmel a valós vázat, a sok krómozott elem óriási kényelmet ad, de a végeredmény úgy is az lesz, hogy arra vágyunk, hogy mindenféle plusz nélkül szabadok legyünk, mint a madár és úgy szeljük a kilométereket, mint ahogyan azt a „csupasz” R18 teszi.
Hogy nekem melyik tetszett a legjobban? Az R18 Classic. Pár extrát lehet belekérnék, mert megtetszett a nagyobb társaknál, de ez volt az a motor számomra, amely a szabadságérzést és a szükséges kényelmet is megadta. De így 46 évesen lehet lassan el kell gondolkozni a Baggeren, hiszen lassan az lesz az én időm.
BMW S1000R tesztünket itt találod
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez