A Baby SUV – Skoda Kamiq 1.0 Tsi Selection
Első pillantásra szinte alig észrevehető a változás a megújult Kamiqon, pedig, ha a részleteit megnézzük, akkor nagyon jelentős mértékben frissült a 2024-es modell. A csehek népszerű autója papíron SUV, de a hasmagasság alig különbözik egy hagyományos szedántól. Viszont pont annyival magasabb, mint amitől már jól érezzük magunkat.
A bevezetőben azt írtam, hogy alig különbözik az új Kamiq az előző generációtól. De nagyon fontos, hogy ez csak az első ránézésre igaz, illetve annak köszönhető, hogy a tervezők karakterében egyáltalán nem változtattak az elődmodellhez képest.
A hűtőrács és a környéke, tehát a frontrész határozottan módosult, ahogyan ez a modellfrissítések esetében szokás. Fontos különbség, hogy már alapkivitelben is LED fényszórókat kapunk, illetve a ráncfelvarrás eredményeképpen a fényszórók három búra alá kerültek. A nappali menetfény még keskenyebb lett, illetve nagyon szép, látványos formai megoldással lett a fényszórók belső kialakítása módosítva. Az új hűtőrács szintén sokkal mutatósabb, mint az előző generáció esetében. Természetesen új a felni kínálat és a modell paletta elérhető motorkínálata is változott.
Kizárólag benzinmotorral érhető el a Kamiq. A kínálatban egy háromhengeres, egy literes motor található, amely a belépő szinten 95 lóerőt teljesít, a magasabb felszereltségi szintek esetében pedig 115-öt. A motorizáltság csúcsán az immáron 1,5 literes négyhengeres Tsi motor van 150 lóerővel. Az autókat 6 fokozatú manuális, vagy 7 sebességes DSG váltóval rendelhetjük (a belépő 1,0 Tsi kivételével, itt 5 fokozatú manuális váltót kapunk). Az árlista 8,7 millióról indul.
A tesztautó az erősebb egyliteres motorral volt konfigurálva, továbbá manuális váltó kötötte össze a meghajtást. Ez a példány a magasabb, Selection felszereltséggel rendelkezett. Ez a kivitel 9,56 millióról indul, de fontos elmondani, hogy a konfigurátor szinte egyből ad 650 ezer forint árkedvezményt. Persze számos extra tartozékkal bővíthetjük az alapkivitelt, mint például a kétzónás klímával, ami miatt gyorsan elérte a 10 millió forintos árat a tesztautó is. Ha valamivel kötözködni lehet, az egyedül az árazása a Skodának. Mert azért mondjuk ki, nyolc számjegyű összeget fizetni egy ekkora méretű autóért, amelyben különleges, drága dolgok nincsenek meglehetősen sok. Éppen ezért magyarázatra is szorulhat ennek az oka.
Általános tendencia, hogy a kisautók és a nagyobb kategóriában lévő gépjárművek ára egyre jobban közelít egymáshoz. 10-20 százalék különbséggel már szinte biztosan egyel nagyobb kategóriát érhetünk el. Ez önmagában elég komoly mértékben mond ellent mindenféle környezetvédelmi elgondolásnak, hiszen sok száz kilóval nehezebb, sok esetben a használt funkcióhoz képest nagyobb autót vásárolunk, egyszerűen azért, mert nem éri meg a kicsit megvenni. Miért van ez? Maga, a gyártási költség szinte azonos és mérettől független, továbbá és talán ez a legfontosabb, rengeteg olyan extra tartozékot kell EU szabályok miatt az autóba tenni, amelyek ára teljesen független a méretkategóriától. Gondoljunk a start/stop rendszerre, táblafelismerőre, vészfék asszisztensre, sávtartóra, segélyhívóra stb. Így arányaiban ezek a fix áras kiegészítők elkezdik nagyobb mértékben felhúzni a kisebb kategóriában lévő autók árát. Az így már magasabb árakra rájönnek a különböző adók és ott tartunk, hogy a pár milliós árkülönbség „csupán” 10-20 százalékos különbséget mutat, amely árakat egy határozottabb alku még jobban elmossa. Ezzel nem lehet mit tenni, de az okos gyártók, mint a Skoda, azzal tudják ellensúlyozni a különbséget, hogy egy kisebb méretű autó komfort és funkcionális szintjét magasabbra húzzák. Így a racionális vásárlók, és a Kamiq eladásait nézve, ezt jól mutatják Európa szerte a statisztikák, hogy van még belőlük szép számmal, nincsenek csak azért „rákényszerítve”, hogy nagyobb autót vegyenek, mert nem kapnak meg mindet a kicsiben.
A Kamiq pedig egy határozottan racionális autó, számos jó funkcióval és ahogy a Skoda simply clever mondásból következik, okos megoldásokkal vannak kiegészítve.
Az első ilyen, amikor kinyitjuk a vezető oldali ajtót és az ajtó éléből kivehetünk egy esernyőt. A benzintank ajtajában jégkaparót találunk és még sokáig sorolhatnám ezeket a megoldásokat.
A Kamiq tehát egy jó gondolatisággal, gyakorlati megoldásokkal felszerelt autó. Az ajtó kinyitását követően pedig egy hagyományosnak mondható belső teret látunk/kapunk. Számos funkció gombbal és olyan berendezési hangulatban, amelyben egyből megtalálunk mindent. A koncepció, megoldások nagy mértékben hasonlítanak a megújult Scala belső terére. Erről a modellről nemrégiben számoltunk be, aki számára lemaradt, itt tudja elolvasni. Azért fontos különösen az ezzel a cikkel való kapcsolata a Kamiqnak, mert ez a modell gyakorlatilag a Scala emelt változata. Azonos a platform, a tengelytáv és belső tér kialakítása. A 2,64 méteres tengelytávhoz ebben az esetben 4,24 méteres hossz tartozik. A megemelés mértéke pedig 3 centiméter.
Az kis méret és az utastér kellő helykínálata ellenére a csomagtérnél sincs kompromisszum, hiszen 400 litert kapunk alaphelyzetben, amelyet tovább bővíthetünk, ha a hátsó üléseket lehajtjuk.
A digitális műszerfal, a középre elhelyezett infotainement rendszer, annak kezelése, a menüje, funkciói teljes mértékben megegyeznek a Scaláéval. Az új Kamiq kifejezetten szerethető autó. Nem azért mondom, mert mélyebb elköteleződésem lenne a típus iránt, hanem tényleg csak azért, mert barátságosan egyszerű módon, a mostanában jellemző nagymértékű elektrifikáció nélkül is jól végzi a dolgát. Csendes, nem erőlködik, jó a futóműve és a lengéscsillapítása. A kis turbómotor még városban sem fogyasztott többet mint 6 liter. A vegyes átlag pedig 5,4 liter/100 km lett. Átlagos használat mellett egyáltalán nem hallani vagy érezni a háromhengeres motor jellemző hangját.
Kellemes a futómű, jól nyeli el az úthibákat a lengéscsillapítás. A kormányzás is komfortos, kellőképpen direkt.
Összeségében nagyon elégedettek voltunk a Kamiq-kal. Jól átgondolt baby SUV, amely nem akar többnek látszani, mint ami, de mindeközben egy szuperpraktikus városi kisautó.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez