90 éves Pierre Cardin
Pierre Cardin neve ma már nem csak a divatvilágban ismert. Tervez bútort, cipőt, ékszert és parfümöt, színháza és étterme van, gyárt ételízesítőt, porcelánt, repülőgépet.
Butikjai, üzemei vannak Japánban, Kínában, Európában, Egyiptomban, Amerikában és Latin-Amerikában. Nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy Cardin egy mogul, akinek világszerte közel 800 gyára van.
Pierre Cardin Pietro Cardini néven született 1922. július 7-én San Biagio Di Callaltában. Apja, aki gazdag francia borkereskedő volt, azt szerette volna, ha fia építészetet tanul. Ám Cardin már gyermekkorától a ruhakészítés iránt érdeklődött. Tizenhét évesen a franciaországi Vichyben egy férfiruhaüzletben tanulta ki a szabómesterséget. A II. világháború után a párizsi Paquin divatházhoz szerződött, ahol Jean Cocteau „A szép és a szörnyeteg” című filmjéhez Cocteau-val és Christian Bernard-ral közösen maszkokat és jelmezeket tervezett. Diornak is dolgozott. Christian Dior divattervező szalonjában (1947-50) Cardin egyike volt az „új stílus” tervezőinek. Ekkor alkotta meg a híres „bár” kosztümöt, amely hosszú fekete szoknyából és testhezálló santung kosztümkabátból állt. 1949-ben színházi jelmezeket tervezett. A következő évben nyitotta meg szalonját Párizsban a Rue Richepause-on, ahol a népszerű párizsi jelmezbálokra tervezett ruhadarabokat, de korlátozott számban továbbra is rajzolt férfi és női ruhaterveket.
Rajt a pályán
A következő hét évben Cardin egyrészt férfiöltönyök készítőjeként, másrészt különleges és fantasztikus színházi jelmezek tervezőjeként tett szert jó hírnévre. Az 1950-es években redőzött aljú kabátokat, bubble (buborék) szoknyákat és fazon nélküli női ingeket tervezett. Minden nagy divattervezőnek van egy korszakalkotó darabja: Yves Saint Laurentnek például ez a Le Smoking vagy a Safari Suit, Paco Rabanne fémszínű ruhát tervezett. Azt lehet mondani, hogy Pierre Cardin karierjérjét a bubble ruha indította el. A sikernek köszönhetően megnyitotta első butikját, ami világszerte hatalmas siker volt, és részben ennek köszönhetően indította el első butikját Eve for women néven a szikrázó rue de Fanbourg Saint-Honorén 1954-ben.
Siker és botrány
Divattervező vagy márkanév?
Mindezektől a dicsőségektől eltekintve, a kilencvenes években Pierre Cardin inkább márkanévként van jelen a köztudatban, mint kézzelfogható tervező személyiségként vagy emberként. Amit megérintett, az arannyá változott. Ő a világ leggazdagabb divattervezője, számtalan terméke jelent meg a saját neve alatt, és mindig kitalál újabb módokat a pénz előteremtésére. A Távol-Keleten neve varázsigének számít. Indiában és Pakisztánban divatlegendaként tisztelik - persze az is. Pierre Cardin komplex személyiség. Tudja, ahogy mindig is tudta, hogy karrierjének merre kell tartania. Határozottan ambiciózus, sőt világhódító. Ki tudja, mit ért volna el, ha tábornok vagy elnök lett volna belőle. A bírálatok és kritikák ellenére, amelyek nagy része persze irigység, Cardin az egyik legrejtelmesebb divattervező. Neve megjelent nyakkendőkön, tollkészleteken, gombokon, cipőkön babakocsikon és még ki tudja, mi mindenen. Ellentétben sok más címkével, amelyek egyszerűen csak magukat jelentik, tudjuk, hogy körültekintően szervezett pénzügyi fal mögött a XX. század egyik legművészibb és legkreatívabb elméje rejtőzik.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez