Nincs csúnya nő, csak lusta
A szép Poppea, Néró felesége minden reggel a következő procedúrának vetette alá magát. Főtt rozsból és olívaolajból álló pakolást tett arcára, majd egy órán keresztül meleg szamártejben fürdött. mellét, hogy megtartsa szép formáját- macskaürülékkel kente be. A szőke császárné a ráncok ellen bikapataőrlettel védekezett, sminkeléskor pedig hangyatojást, légyszárnyat és higanyt használt. Reggeli imádsága során pedig könyörgött az istenekhez, azelőtt végezzenek vele, mielőtt megöregedne. Kérése meghallgatásra talált: Néró 25 éves korában ölette meg őt.
A középkorban aztán újabb és újabb csodaszerek tűntek fel... Agnés Sorel például frissen leölt galambok vérével kívánta arca hamvasságát megőrizni. A nők egészségükkel mit sem törődve akartak szebbek, fiatalabbnak látszani: ólomkarbonáttal fehérítették a bőrüket, grafittal festették ki a szemüket, vörös ólomoxiddal a szájukat. Minden szert többre becsültek a tiszta víznél, amit még ivásra is ritkán használtak...
A színek tobzódása a XVIII-ik században érte el csúcspontját: hófehér arc, kék erek, piros orcák, diszkrét, fekete flastromok. Ez volt a szépségideál. Ám jött a forradalom, és győzött a természetes sápadtság divatja. A púder megkezdte diadalútját, az ajkak pirosítására azonban gyengéd dörzsölése volt megengedett. A nők felfedezték a higiéniát, és a lehetőséget, hogy anélkül legyenek szépek, hogy utcalánynak néznék őket. Ez az igazi Belle Epoque (Szép Korszak) a férfiak teremtette szépségipar is: ekkor tűnik fel néhány olyan termék, mely többet sohasem megy ki a divatból. 1906-ban jelenik meg a Guerlain cég terméke, a "Szép asszony titka" nevű krém. 1920-ban a fiús nők, a garconne-ok korában dobja piacra a neve Bourjois cég új arcpírját. 1931-ben pedig már nemcsak "csókálló rúzzsal" festik szájukat a szerelmes hölgyek, de felfedeznek egy kerek és kék dobozt is. Úgy hívják: Nivea.
Az igazi áttörést 1938 hozta: ez az első nemzetközi filmfesztivál éve és a közönség testközelből láthatja az igazi hollywoodi sztárokat. Megjelenik a Max Factor alapozó és púder- most már a hétköznapi nők is - úgymond - sztárok lehetnek! A háború után a világ figyelme Amerika felé fordul, a rádióból ömlik a rock and roll, a lányok harangszoknyát és frufrut hordanak. Megjelenik az első kozmetikai termékcsalád: a Dior cég rúzst, alapozót, arcpírt, tonikot és arclemosó tejet ajánl. A 60-as évek forradalmi újítása a tus és a műszempilla. A lányok mind hosszú hajúak és őzikeszeműek. A magazinokban megjelennek az első szépségoldalak, kozmetikai tanácsok. 1974-ben a Marie Claire, a híres nőmagazin címlapon közli a szenzációt: felfedezték az első fiatalító kenőcsöt: Új szavak kerülnek a köztudatba: kollagén, hidratálás, szérum. A 80-as évek a minőség korszakát hozzák: a nők vagyonokat költenek a liposom, A, D, N-tartalmú, sugárzás ellen is védő krémekre. De a cél már nem a tökéletes szépség. Az egyik legmenőbb mai cég, a Shiseido képviselője szerint: "A szépség terrorizmusa megszűnőben van. Ma a nők nem világhíres sztárokra, hanem önmagukra akarnak hasonlítani. S ezt nekünk, a kozmetikai ipar szakértő férfiainak is tisztelnünk kell."
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez