Made by Cartier
Bársonyos foglalatban
A drágakövek nagyszerűen érvényesültek az úgynevezett "láthatatlan foglalatokban", melyet elsőként ő alkalmaz az ékszerkészítésben és tökéletesen illik a harmincas évek extravagáns igényeihez is. A láthatatlan foglalatok technikája révén olyan hajlékonyságot értek el, hogy a karkötők és a nyakékek bársonyszalag módjára simultak a testre. Jó példa erre a híres énekesnőnek, Lily Pous-nak készített, rubinokkal, zafírokkal és rozettaszerűen csiszolt gyémántokkal díszített aranyklipsze, amelyet a művésznő Donizetti: Az ezred lánya című operájában viselt először. Az ékszerész-dinasztia fontos megbízást kap 1938-ban azzal a kéréssel, hogy készítse el a perzsa sah fiának és az egyiptomi király lányának esküvői ékszereit. Ettől fogva se szeri, se száma a magas rangú megrendelőknek: a Kennedy család, a monacói hercegi család tagjai, a westminsteri herceg, Aga kán, a barodai maharadzsa, a windsori hercegnő, Maria Callas, Liz Taylor, Christina Onassis, Barbra Hutton, Sophia Loren stb. Közben szinte minden évben valamilyen újítással jelentek meg az immár nemzetközivé váló piacon Japántól Palm Beachig. A cég szívesen kísérletezett az ékszereken kívül más luxustermékekkel, így órákkal, használati tárgyakkal is. Nagy sikert arattak a nesszeszerek az elegáns hölgyek igényét kielégítő tartozékokkal.
Kalandos utazások
A harmincas évek közepén lépett be a cégbe a család harmadik generációja: Claude,Jacques és Pierre. Ez a trió határozta meg ezután negyven esztendőn át a Cartier Ház életét. A hatalmas energiájú és nagyszerű üzleti érzékű Jacques később igazi vezéralakká vált. A három testvér nemcsak féltve óvott helyiségben fogadja a kozmopolita vendégkört,hanem olykor kalandos utazások során maguk is felfedezik a világot. A cég "gazdái" járták a világot,különleges drágaköveket vagy éppen a fejlesztésekhez szükséges ötleteket gyűjtöttek, újabb irodákat vagy üzleteket alapítottak világszerte. Pierre Oroszországba utazik, hogy versenyre keljen Peter Carl Fabergé-vel, és felkutassa a legfinomabb zománcokat. New Yorkba eladja a híres "Hope" gyémántot Evelyne Mc Leannek,és kiépíti kapcsolataot az "új világ" jelentős pénzügyi és ipari üzemeinek képviselőivel: Rockefellerrel, Vanderbuilttal, Forddal stb.
Londonból Jacques Cartier több utazást is tesz, hogy a Perzsa-öbölben megkeresse a legszebb igazgyöngyöt. Indiából a maharadzsák kincseit, amelyeket a Cartier által javasolt rajzokkal átalakítanak. Testvérével, Pierre-rel Youssopow herceg nagy mennyiségű, mesés, régi gyöngyét is megvásárolja. Párizsban Louis Cartier emigráns orosz ügyfeleket fogad, ő maga pedig gyakran utazik kiállításokra Szentpétervárra. A platina forradalmi bevezetésével megújítja a kovácsolás folyamatát. Ezáltal sikerül megvalósítania a "girland stílust" összehasonlíthatatlan tökéletességét.
A Cartier művészet
Louis tehetséges alkotóként, valamint jó ízléssel és üzleti érzékkel rendelkező férfiként szintén nagy művészi figyelmet szentel a luxus kiegészítőknek és az óraművészetnek. A Tutankhamon-sírban felirat kincsek formanyelve,színei, a kivitel művészi színvonala nagy hatást gyakorolt Louis-ra.Ekkor támadt az az ötlete,hogy régi darabokat építsenek be új kreációikba. Tehetséges grafikusokkal,a legjobb kézművesekkel és odaadó munkatársakkal veszi magát körül. Alkotásai,melyeket a harmónia jellemez,összeségükben rajzolják ki a Cartier-ra jellemző egyedi stílust.
Munkatársa, Charles Jacqueau tehetéges rajzoló, minden hatásra nyitott, de leginkább az orosz balett inspirálja. Louis Cartier intuíciójától támogatva geometriai formájú ékszereket rajzol, erős színeket és új anyagokat (ónix és korall) használ. Munkájával egy új stílust hoz létre, amely art decóként válik ismertté. A harmincas évek elején a világon először platinát, hegyi kristályt és "baguette"gyémántot dolgoztak össze. A növény-és állatvilág megformázásával a természeti motívumokhoz nyúlnak. A híres "Panther",azaz fekete párduc legismertebb vásárlója a windsori hercegnő. Ő volt az első, aki a párducot mindenféle formában viselte: bross, karkötő, nyaklánc. Louis Cartier vezetése alatt újítások jellemzik a házat. Az ékszerek művészetét minden formájában forradalmasítja, a kiegészítőket pedig a művészeti csúcspontra juttatja. Ez a Cartier-művészet. Egyidejűleg pedig a luxuscikkek élvezetének egy új formáját teremti meg.
A tollak forradalma
Az első vázlattól egészen a kész modellig a Cartier tollak szenvedélyes kutatás tárgyai,amelyeknél az esztétika az új technikákkal együtt halad a tökéletesség felé. A '20-as évek irodalmi Párizsa bolondult a Cartier nevével fémjelzett írásművészetért. A kemény kövekből készüét tollak (ónix,opál,holdkő) fergeteges sikert aratnak a kor híres íróinál,pédául Francis de Croissetnél,Sasha Guitrynél vagy Paul Claude-nál,mindannyian személyre szóló tollat rendelnek. Kapurthala maharadzsája, aki feltétel nélküli híve a márkának, számos tollat és papírvágót készítetett, amelyekbe egy parányi óra van beépítve. Az idők folyamán a tollak a legdrágább és legváratlanabb megjelenésben látnak napvilágot. Japán toll fém kivitelben,tollszárba vésett öröknaptár, parányi toll tiszta aranyból és toll csíptetővel. Az utolérhetetlen know-how 1995-ben megjelent a Louis Cartier fémtoll. Két színben megmunkált tollhegye-amely tömör aranyból kézzel készült és irídiumhegyben végződik-az írásnak igazi,szakavatott segítője. A tollhegyet felszerelték egy 6 mm-es motorral,amely egyfelől a tinta tökéletes adagolását biztosítja,másfelől teljes védelmet nyújt a felesleges tintafolyás ellen.
Aranyos tekintet
1887 óta foglalkozik a ház optikai eszközökkel. Ez azt jelenti, hogy a egyedi darabokat készített a világ nagyjai számára. Az I.világháború után siker már olyan nagy volt, hogy egy speciális részleget kellett megnyitni, amely az igényes vevők egyedi kívánságait teljesítette. Az első szemüveg, mint divatékszer 1983-ben jelent meg. A kollekcióhoz 16 keret tartozik, mindegyikük jellegzetessége a tömör arany és a rendkívül gazdag díszítés, amelyet briliáns-, zafír-, vagy rubinkövek alkotnak. A keretek alapanyaga nikkel-vörösréz ötvözet,amelyet palládiumbevonattal látnak el a korrózió megakadályozására és végül elektrolízissel egy 22 karátos aranybevonatot kap.
A világi karóra
Az első Cartier jelzés az időmérőkön 1853-ban jelent meg. Ez a zsebóra volt aranyfoglalatban, rubinokkal ékesítve. A karóra forradalma már egy zseniális társ nevéhez is fűződik: Jaeger és Cartier századunk első évtizedeiben mechanikailag és esztétikailag is "robbantottak". Az ékszerórák változatos óraházakkal, díszítésekkel készülnek, és mindaddig ismeretlen,hajlékony csatok rögzítik a csuklóhoz. Egy jó barát,Santos Dupont,a híres pilóta volt az ihletője az első órának,melyet 1911-ben készítették és Santos órának neveztek el. Sportos és egyben elegáns, "világi" karóra,a Jaeger cég tízsoros óraművével készült,és eddig a legnagyobb számban hamisított óra a világon. Később elkészült a Tank modell,melynek jellegzetessége a két oldalsó,aranyból készült ferde vonala,ami a világháború tankjainak hernyótalpára emlékeztet. Ezt követte a Pasha modell megalkotása, a marrakechi pasa kívánságához igazodva, aki arra kérte a céget, hogy készítsenek neki egy vízhatlan órát, hogy úszómedencéjében is tudja a pontos időt. A hetvenes évektől minden óra számozott példány s korlátozott számban készül.
A női generáció
1910-ben lépett be a cégbe a 23 éves Jeanne Toussaint,aki nagyszerűen beilleszkedett a ház tevékenységébe,figyelme mindenre kiterjedt a tervezéstől a termelésen át a vevőkör kiszolgálásáig.Jeanne az újonnan előtérbe lépő emancipált női generációt képviselte. Ő alapította és vezette az úgynevezett S osztályt,ahol a kor jómódú női és férfi vásárlói számára különleges ékszereket és használati tárgyakat készítettek. A háború utáni korszakban kerültek ki a legelegánsabb darabok a Cartier műhelyéből. Az ötvenes és hatvanas években a cég igen drága termékeit elkapkodták a különböző hercegnők,dívák és örökösök.Louis és Jacques halála utána Pierre Cartier és Jeanne Toussaint vezették a céget. Új tervező lépett a színre, Pierre Lemarchand személyében,akinek sikerült felújítania a leopárdot,amely a cég régi jelképe.Ez volt a Cartier cég utolsó hozzájárulása a XX.század ékszerstílusához.Lassanként fölbomlott a családi vállallat,eladták a külföldi boltokat,majd a párizsi üzletet is. 1972-ben aztán három üzletember ismét összehozta a nagy vállalatot,és valóra vált Pierre Cartier álma: a luxusajándék-sorozat, a "Les Must de Cartier"- "amit föltétlenül meg kell venni Cartiertől"néven megszületett. A ház családi háttér nélkül ugyan,de tovább él.
Luxuscikkek sztároknak
A Jean Cocteau tiszteletére tervezett gyűrű a világon mindenhol a szerelem jelképe lett. Három aranyból készült: a fehérarany a barátság szimbóluma, a sárga arany a hűségé a vörös pedig a szereteté. Winston Churchill gondos és elmés szülőként sokat aggódott krónikus szórakozottságban szenvedő fiáért. Ezért egy arany cigarettatárcát ajándékozott neki, amely egy saját címre megcímzett borítékot formáz vésett bélyeggel. 1969 októberében néhány nap alatt több ezer New York-i özönlött az 5. sugárút sarkán található szalonba, hogy megcsodálják a Burton-Taylor gyémánt nyakláncot. Ez a születésnapi ajándék a szenvedélyt jelképezte a két mozisztár között. Elizabeth Taylor több Cartier ékszerrel is dicsekedhet. Többek között a "The Little Foxes" című darab premierje után egyik közeli barátjától aranyből és gyémántból készült táviratot vehetett át az ékszerház jóvoltából.
Aukción az ékszerek
A világ legdrágább órája 905 882 fontért kelt el a kilencvenes évek elején. Az 1927-ben a cég által készített ritka Egyptian Revival típusú óráért fizette ki egy magánszemély a Christie's árverésén. A gyöngyházból és korallból készült,alakokkal és hieroglifákkal díszített óra alakja olyan,mint egy ókori egyiptomi templomkapu. Elthon John személyes ékszergyűjtemények zöme is Cartier alkotás. Ebből 1993 szeptemberében a Sotheby's aukciósház látványos árverést rendezett,melynek bevételét az Elton John AIDS alapítvány kapta.
A Cartier által használt drága kövek és jelentésük
Akvamarin: égkék vagy zöld színű. Az őszinteség és a hűségjelképe
Ametiszt: színe az orgonaszínűtől a sötétliláig változik. Ezzel díszítik a püspöki gyűrűket. A legősibb szellemi energiával bíró drágakő.
Kalcedon: a legenda szerint a házban nem,csak a szabad levegőn fénylik. Békét,nyugalmat és érzelmi egyensúlyt szimbolizál.
Citrin: sárga vagy aranyszínű kvarc. A remény, a fiatalság,az egészség és a hűség jelképe.
Peridot: a siker jelképe.
Turmalin: a múzsa köveként ismerik,mivel szárnyakat ad a művészi inspirációnak.Sokféle színű lehet,leggyakoribb a zöld.
Ónix: varázsereje van,amely vonzóvá teszi tulajdonosát.
Holdkő: istenek és istennők drágaköve,a szerelem jelképe.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez