Nem vagyunk egészségesek, félünk, mégsem járunk fogorvoshoz
Az emberek nem érzik magukat egészségesnek
Elszomorító, hogy a CanariaDental, országos fogászati hálózatának kutatásában résztvevő emberek saját maguk sem ítélik túl jónak egészségi állapotukat fogászati és szájproblémák tekintetében. Nagyon alacsony, mindössze 6,3 százalék azok aránya, akik fogászati és szájhigiéniás állapotukat tökéletesnek gondolják, ugyanakkor 11,4 százalék azoké, akik önbevallásuk szerint is nagyon rossz állapotban vannak jelenleg. A megkérdezettek 36,6 százalék nem annyira rossznak vagy éppencsak „kielégítőnek” találja állapotát és csak 45,7 százalék az, aki saját állapotát a „megfelelő” szóval jellemzi.
A párkapcsolatunk is rámehet a nem megfelelő szájhigiéniára!
A válaszadók 25,1 százaléka arra is utalt, hogy nem megfelelő vagy nem tökéletes egészségügyi fogászati állapota miatt volt már olyan problémája, amikor nem megfelelő szájhigiéniás állapota gátolta az élet valamilyen területén. Ez legtöbbször a párkapcsolatok, illetve a munkahelyi kapcsolatok során jelentett problémát. A probléma társadalomra gyakorolt hatását mi sem jelzi jobban, mint hogy a megkérdezettek 19,1 százaléka elzárkózott az erre a kérdésre történő válaszadástól.
A fogorvosnál szinte mindenki fél
A fogorvostól, a fogorvosi kezelésektől való félelem általánosan elterjedt a hazai lakosság körében, a válaszadók alig több mint egynegyedére igaz, hogy egyáltalán nem fél a fogorvostól, háromnegyedük kisebb-nagyobb félelemérzettel küzd. Összességében véve igen jelentős 40,2 százalék azok aránya, akik esetében a félelem mértéke meghaladja azt, ami felnőtt emberek esetében hasonló szituációban indokolt vagy tolerálható lenne (ők vagy nagyon félnek vagy inkább félnek a fogorvosnál). A félelemérzet oka legtöbbször a fájdalom (67,6 százalék), de a kellemetlen hangok (30,9 százalék) és a fogorvosi kezelés következtében fellépő pénzügyi probléma (26,3 százalék) is az említett vezető okok közt szerepel. Leegyszerűsítve tehát a fúró sokak számára elviselhetetlen visító hangja és a kezelés végén kézhez kapott borsos végszámla tehető felelőssé félelmeink többségéért. Ugyanakkor érdekes, hogy a válaszadók döntő többsége (közel 95 százaléka) a kezelések okozta feszültség oldására a három legfontosabb eszköznek a kedvességet, a gyorsaságot és a zenei aláfestést a kezelések alatt tartja, nem pedig az altatás, a nyugtató gyógyszerek vagy a fájdalomcsillapítók használatát.
Az orvosok megbecsültek, a betegek alárendeltek
A CanariaDental által megkérdezettek véleménye szerint, a fogorvosok az orvostársadalom kiemelten megbecsült tagjai. Ám, meglepően sok megkérdezett számolt be arról, hogy korábban volt már nézeteltérése fogorvossal. A nézeteltérés oka legtöbbször a nem megfelelően elvégzett munka, szakmai probléma volt, de viselkedésbeli kifogások is előfordultak. Mindez összefüggésben állhat azzal, hogy a betegek 61,4 százaléka alárendelt helyzettel jellemzi az orvoshoz való viszonyát. Így manapság, amikor a paciensek egyre nagyobb beleszólást igényelnek a különféle orvosi kezelésekbe, nem meglepő, hogy a válaszadók többsége (60,3 százalék) fejezte ki, a CanariaDental hálózatánál, már a kezdetektől bevezetett jogot, miszerint egyenlő partnerként, a komolyabb fogászati beavatkozás során ő maga szeretné eldönteni, milyen árkategóriájú alapanyagot, terméket használjon az orvos.
Mitől járnánk többet fogorvoshoz?
A válaszadók döntő többsége (82,5 százalék) úgy nyilatkozott, hogy elsősorban az alacsonyabb ár illetve az ingyenes szűrések, az egyes kezelésekre adott vagy családi kedvezmények ösztönöznék arra, hogy gyakrabban járjanak fogorvoshoz. Mintegy negyedük (24,7 százalék) a kezelésekre hosszabb és átláthatóbb garanciát szeretne kapni fogorvosától. Rendkívül érdekes továbbá, hogy a megkérdezettek közel 20 százaléka úgy nyilatkozott, hogy amennyiben kedvező banki hitel konstrukció állna rendelkezésére, úgy szívesen vállalna költségesebb fogászati kezeléseket is, ennek hiányában azonban ez számára nem megvalósítható.
A CanariaDental országos hálózata válaszolva az egyértelműen megfogalmazott piaci igényekre, egységes, hosszú távú garanciát ad valamennyi elvégzett beavatkozásra, továbbá egyedülállóan kedvező kamatozású banki hitel lehetőséget is biztosít pácienseinek a kezelések igénybevételéhez.
A kutatás módszere: országos, reprezentatív, kvantitatív kutatás; telefonos (CATI) interjúk, standard kérdőívek alkalmazásával. Mintanagyság: 1000 fő, 18 év feletti magyar lakosság (férfiak és nők).
Forrás: www.canariadental.hu
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez