Minden, amit a paraszociális kapcsolatokról tudni kell
A paraszociális kapcsolat kifejezés, illetve létező nexus, olyan egyoldalú kapcsolatot jelöl, amelyet a médiahasználó egy médiaszemélyiséggel folytat.
A médiahasználók paraszociális kapcsolatokat alakíthatnak ki hírességekkel, élőszereplős fiktív karakterekkel, közösségi média influenszerekkel, animációs karakterekkel és bármilyen más figurával, akivel a médián keresztül találkoznak, beleértve a filmeket, tévéműsorokat, podcastokat, rádiós talk show-kat vagy közösségi médiaplatformokat, mint például a Twittert, Instagramot vagy TikTok-ot.
Míg a paraszociális kapcsolatokkal kapcsolatos kutatások jellemzően a médiahasználó és egy kedvelt médiaszemélyiség közötti barátságszerű kötelékekre összpontosítanak, a médiahasználók negatív paraszociális kapcsolatokat, sőt romantikus paraszociális kapcsolatokat is kialakíthatnak különböző médiafigurákkal.
Honnan is ered a története?
Donald Horton és R. Richard Wohl 1956-ban alkották meg a paraszociális kapcsolatok fogalmát, amikor megjelentették „Mass Communication and Para-Social Interaction: Observations on Intimacy at a Distance” című cikküket a Psychiatry folyóiratban. Amint a cikk címe is jelzi, Horton és Wohl a paraszociális kapcsolatok mellett a paraszociális interakció fogalmát is bevezették, amelyet úgy definiáltak, mint a médiahasználó és a médiaszemélyiség közötti „társalgási adok-kapok” megközelítését.
A paraszociális kapcsolatokkal ellentétben, amelyek túlmutatnak az egyszeri médiainterakción, és pszichológiailag a valós életbeli kapcsolatokhoz hasonlóan működnek, a paraszociális interakciók kizárólag a médián keresztül történő kölcsönhatás során zajlanak egy személyiséggel, és lélektani szempontból hasonlítanak a valós életbeli, face-to-face interakciókra.
Tegyük fel, hogy az egyik kedvenc sorozatodat nézed, mondjuk a Szex és New York c. sorozatot. Miközben nézed, teljesen beleolvadsz a fiktív valóságba és talán úgy érzed, szinte te is egy vagy a csajbanda tagjai közül. Ezt követően pedig egy-egy epizód végén úgy érezheted, hogy továbbra is a képernyőn látott karaktereken gondolkodsz, szinte valós emberekként élnek a fejedben. Ha úgy vélekedsz a karakterekről, mintha jó barátaid, vagy ismerőseid lennének, paraszociális kapcsolatot alakítasz ki magadban. Fontos viszont megjegyezni, hogy az első példa a paraszociális interakciót foglalja magába, míg az utóbbi konkrét paraszociális kapcsolatra utal. A fogalmak közötti különbségek ellenére a tudósok gyakran felváltva használták a paraszociális interakciók és a paraszociális kapcsolatok fogalmát, ami némi zavart okozott a kutatási irodalomban. Újabban azonban a tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy bár a paraszociális interakciók és a paraszociális kapcsolatok összefüggnek, mégis különböző fogalmakról beszélhetünk.
A Bowlby által kidolgozott kötődéselmélet alapján, amely a gondozó és a gyermekek, valamint a romantikus partnerek között kialakuló mély kötődéseket írja le, a paraszociális kötődés akkor jön létre, amikor egy médiában megjelenő személyiség a „kényelem, a biztonság, és a menedék” forrásává válik.
A paraszociális interakciókhoz és kapcsolatokhoz hasonlóan a paraszociális kötődések is hasonlóan működnek, mint a valós életben, ezért a paraszociális kötődések fontos összetevője a közelségkeresés. A közvetlen interakció helyett azonban a paraszociális kötődésekben a közelség közvetített eszközökkel valósul meg, például egy film vagy tévéműsor bizonyos fiktív szereplőinek nézésével és újranézésével, vagy a médiaszemélyiségek közösségi média fiókjainak követésével.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez