Gondolattérkép – vizuális tanulás
Iskolás gyermekeknek és tanuló felnőtteknek az egyik legfontosabb cél, sőt, sokszor álom a hatékony és gyors tanulás. Néha reménytelennek látszik a helyzet. Hosszú olvasmányok, nehezen feldolgozható szövegek találhatók egy-egy történelem, biológia tankönyvben. Mit lehet tenni? A magolás az egyetlen célravezető módszer, ha ötöst szeretnénk kapni? Nem! A gondolattérkép (agytérkép, pókábra, eredeti nevén: mind map) az igazi segédeszköz a hatékony tanuláshoz. Egyre gazdagodó irodalma van már az interneten, sőt, már ingyenes szoftver is rendelkezésünkre áll, hogy minél színesebb és látványosabb ábrát készíthessünk, de mégis azt javaslom, saját magunk, a kedvenc színes filctollkészletünkkel felkészülve kezdjünk hozzá.
Mi is a gondolattérkép? Egy dinamikus, nyilakkal, vonalakkal ellátott, több irányból értelmezhető ábra. Központi fogalom köré csoportosítva, tetszőleges grafikus jelekkel, ábrákkal, szöveggel. Hogyan tegyünk, ha például történelmet tanul gyermekünk? Mindenekelőtt az adott leckét el kell olvasni. Csak egyszer. Így már tudjuk, miről szól. Egy olvasás után is lehet tudni, mi van a téma középpontjában. Kereskedelem, csata, trónfosztás...bármi. Ez a szó kerül középre. A központi fogalomból elágaznak az ismeretek, amiket bekezdésenként gyűjtünk össze, soha nem szabad hosszabb egységeket értelmezni, egyszerre mindig csak rövideket. Ezeket az információkat értelemszerűen rövidítjük. A kapcsolat lehet nyíl, vagy más grafikai elem. Az ábra színes, az elhelyezkedést magunk választjuk meg, tervezzük meg, sőt mi több: alkotunk! Ezzel felszabadítjuk az alkotás közben az asszociációt, ami elengedhetetlen a tanulásnál, segít megérteni az összefüggéseket, önállóságra sarkall, értelmezhető jegyzetet kapunk. A főtéma körül a nagyobb nyilak tovább elágaznak, az egész ábra egy egységet alkot. A papírt fekvő helyzetben helyezzük el, így kényelmesen lehet „terjeszkedni”. Egy lecke egy gondolattérképpel ábrázolható, de összetettebb anyagnál előfordulhat, hogy többet, altémánként egyet kell készítenünk. A tanulási nehézségek egyik fő pillére az olvasási nehézség, ami nagyon sokszor türelmetlenséget okoz a tanulóknál. Miközben gondolattérképet használunk, az olvasási tevékenységben megpihenhet, kis szakaszokat olvas egyszerre, a jegyzetelés konkrét írástartalma szavakra korlátozódik, s a tananyag felmondásakor az ábra jó támasznak bizonyul. Amikor már kétszer el tudja mondani az anyag tartalmát az ábrával, jó esélyünk van arra, hogy ábra nélkül is megy. Természetesen a könnyebben tanulóknak is jó segítség ez a módszer, csupán annyi lesz a különbség, hogy az elsajátítás időtartama rövidebb. Kívánom, hogy kedveljék meg ezt a zseniális módszert, és a jó eredmény elérése érdekében, vagy csak egyszerűen időtöltésként okozzon sokuknak örömöt.
Gálfi Anikó - okleveles gyógypedagógus, pszichopedagógus
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez