A stílus és a divat rajongóinak mennyországa - Dior kiállítás
Az épület másik felében pedig a kreatív igazgatók munkái kapnak szerepet.
Dior munkássága sajnos rövid, bár nagyon bőséges volt, 1947-től 1957-ig vezette a nevével fémjelzett divatházat. Nagy káoszt hagyott maga mögött a halála, a divatház bezárását is fontolóra vették, de a francia divatiparban annyira fontos szerepet játszott, hogy ezt az alternatívát végül elvetették. 2017-ig hét kreatív igazgatót neveztek ki, Dior után az első az akkor 21 éves Yves Saint-Laurent volt. 1955-től ő volt Chiristian Dior egyetlen vezető tervező asszisztense. YSL-t a bohém kávézók és jazz club-ok ihlették, tökéletes szabású ruháira sokkal finomabb, lágyabb, könnyebben viselhető anyaghasználat volt jellemző, nemzeti „hősként” üdvözölték. Ám ezt nem mindenki nézte jó szemmel, hat kollekció után behívták a francia hadsereghez.
YSL-t a kreatív igazgatói székben Marc Bohan váltotta, akinek a stílusa jóval konzervatívabb volt, mint elődjének. Jeligéje: úgy maradni a divat élvonalában, hogy kollekciói könnyen viselhetők, mégis elegánsak legyenek. Számos újdonságot vezetett be, a kötött árutól kezdve, a Baby Dior (1967), a Dior Kozmetikai Üzletág luxus termékekkel (1969), a Dior Homme ruházati kollekció elindítása (1970), az első Dior karóra „Black Moon” (1975).
Kép: Stylexpert
Az olasz származású Gianfranco Ferré 1989-ben vette át Bohan helyét. Ferré volt az első nem francia származású vezető tervező, hátrahagyta a romantikus, virágos stílust, és egy „finom, józan és szigorú” haute couture vonalat hozott be. A divatház nemzetközi terjeszkedése nagyobb méreteket öltött, megjelentek New York-ban, Los Angeles-ben, Tokyo-ban, és a korai ’90-es években más ázsiai városokban is (pl. Hong Kong, Kuala Lumpur, stb).
Anna Wintour, a Vogue főszerkesztője befolyására a divatház vezetése (Arnault) kinevezte a brit divattervezőt, John Galliano-t kreatív igazgatónak (1997), hiszen a „tehetség nem ismer országhatárokat”. Galliano nagyon sok szempontból hasonlított Dior-ra, stílusa keveréke a romantikának, a feminizmusnak és a modernitásnak. Galliano nem mindennapi divatbemutatói, pl. a „homeless show” nagy port kavartak. Sokak véleménye, hogy a marketing kampányok hozták meg neki és a divatház számára a hatalmas figyelmet, de természetesen az általa alkotott design is lenyűgöző. A tervező nagy hangsúlyt fektetett az órákra és az ékszerekre is. Véleményem szerint Galliano extrém, provokatív, mégis nőies és finom darabokat tervezett. 2011-ben a tervezőt antiszemita kijelentési miatt a divatház kirúgta.
Kép: Stylexpert
2012-ben a belga származású Raf Simons-t nevezték ki kreatív igazgatónak. Simons jól felismerhető a minimalista stílusáról (Galliano teátrális ruháival ellentétben), illetve többször hasonlították a korai Dior stílusát az övéhez. 2016-tól az első női kreatív igazgató, Maria Grazia Chiuri vezeti a divatházat
Kép: Stylexpert
Az utolsó terem pedig életre szóló élmény marad számomra. Egy óriási állványon szebbnél-szebb estélyik voltak kiállítva az arany minden árnyalatában, óarany, bronzarany, világos arany, fehérarany, rózsaarany. Dior rajongott az arany színért, nem véletlenül, hiszen a luxust és az eleganciát szimbolizálja. A terem a versailles-i kastély hangulatát idézi, színekkel, hangokkal, fényekkel, csodaszép effektekkel tették még emlékezetesebbé a kiállítás végét. A finálé pedig az aranyeső.
Imádtam. Életem legjobb kiállítás-élménye, köszönet a kreatívosoknak! Mindenkinek szeretettel ajánlom, aki fogékony a kifinomult stílus és a kortalan divat iránt!
Ferencz Judit
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez